15 manieren om social media in te zetten voor je restaurant

31 januari 2017 | Roy Spijker

Social media is een belangrijke rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Ook potentiele gasten voor je restaurant maken er dagelijks gebruik van. Facebook, Instagram en Twitter worden daarom steeds relevanter om nieuwe klanten te binden, maar zijn ook bepalend voor het imago van je restaurant. Hier volgen 15 tips om social media in te zetten voor je restaurant.

1. Maak een Facebook-fanpagina

Facebook is een van de meest efficiënte kanalen om je restaurant te promoten. Je kan het inzetten om betrokkenheid met klanten te vergroten, bepaalde evenementen te promoten of om mensen samen te brengen. Door een pagina op Facebook aan te maken, kan je de interactie aan gaan met (potentiele) gasten. 

2. Moedig gasten aan in te checken op Facebook

De beste reclame is mond-tot-mondreclame. Door aan je gasten te vragen of zij in willen checken op jouw restaurant op Facebook, zien hun Facebook-vrienden dat zij er zijn.  Maar hoe krijg je de gast zo ver dat hij daadwerkelijk incheckt op Facebook? Voor sommige klanten is het aanmoedigen alleen al genoeg. Anderen moeten gemotiveerd worden. Dat kan je doen exclusieve deals of korting aan te bieden. Bijvoorbeeld door een gratis drankje weg te geven of door 10% korting te geven bij een volgend bezoek.

3. Zorg voor dagelijkse updates

Het is belangrijk dat je dagelijks informatie post op je pagina, zodat de vaste fans betrokken blijven bij je restaurant. Dit hoeft geen uitgebreide informatie te zijn, een foto van een gerecht kan al voldoende zijn. 

4. Ga voor de ‘Zeer ontvankelijk voor berichten’-badge

Interactie met de gast is belangrijk, zeker op Facebook. De wijze waarop een restaurant communiceert met zijn facebook-volgers, zegt iets over hoeveel zij geven om de klanten. Iemand die nooit een reactie geeft op een vraag van een gast, laat zien niet betrokken te zijn. Als je de ‘Zeer ontvankelijk voor berichten’-badge krijgt van Facebook, laat je aan gasten zien dat je geeft om hun meningen, interesses en behoeftes.

5. Gebruik Facebook Advertising

Door de advertising van Facebook in te zetten, kan je gemakkelijk een specifieke doelgroep aanspreken. Facebookers geven veel informatie over zichzelf door. Denk aan woonplaats, geslacht, leeftijd maar ook wat ze leuk vinden en niet leuk vinden. Wie een restaurant runt, kan op deze manier gemakkelijk een doelgroep bereiken. Facebook heeft deze informatie, jij hoeft alleen maar aan te geven welke doelgroep je wil bereiken.

6. Reageer altijd op al je social media accounts

Niet reageren op berichten is een veelgemaakte fout op social media. Je hoeft natuurlijk niet op ieder spam-bericht een reactie achter te laten, maar probeer op zijn minst betrokken te zijn bij diegene die vragen hebben, je eten de hemel in prijzen of die klachten hebben. 

7. Zorg voor hoge kwaliteit foto's

Mensen zijn visueel ingesteld. Uit onderzoeken blijkt dat het menselijk brein een afbeelding 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Het is dus belangrijk dat de afbeeldingen en foto’s die je plaatst op facebook of twitter van een goede kwaliteit zijn. Maar het is ook belangrijk dat de foto’s aansluiten bij de boodschap van je merk. Een hippe burgertent die graag jonge mensen wil bereiken, moet deze ook op de foto’s laten zien.

8. Maak een twitter-account aan en tweet minstens twee keer per dag

Hoe druk je ook bent, het is belangrijk om actief te zijn op twitter. Probeer ten minste twee tweets per dag te versturen. Om tijd te besparen kan je een vooruitwerken met apps als Buffer en Hootsuite tweets inplannen.

9. Claim je Google+ Pagina

De meeste van je klanten zullen de tijd doorbrengen op Facebook en Instagram. Toch liggen er grote kansen bij het creëren en claimen van een Google+ Pagina. Een Google-vriendelijk profiel maakt je restaurant ‘searchable’. Wanneer mensen op google gaan zoeken naar special type restaurants, verschijnt de jouwe wellicht bovenaan in de zoekresultaten. 

10. Claim je TripAdivsor pagina

Het eerste wat reizigers doen als ze aankomen in een onbekende stad is op zoek gaan naar de beste restaurants en bars in de buurt. Daarom is het belangrijk dat je een TripAdivsor pagina hebt geclaimd. TripAdvisor is de grootste reis-website ter wereld, en wordt door mensen gebruikt om hotels, restaurants, musea en andere toeristische attracties te vinden. TripAdvisor heeft de kracht om een restaurant te maken of te breken, dus is het belangrijk om positieve reviews te krijgen op het medium. 

11. Monitor dagelijks review-sites

Reviews, commentaren en ratings zijn een ijzersterke bron van informatie voor een potentiele gast.  Daarom is het belangrijk om tijd vrij te maken om review-sites, zoals TripAdvisor, Google+, Facebook en Yelp, door te nemen en op gepaste wijze een reactie te geven. De truc is om problemen te herkennen, voordat ze als een sneeuwbal over het web gaan.

12. Maak een YouTube-kanaal en publiceer hoge kwaliteit video’s

Video is een essentieel onderdeel geworden van ieder bedrijf met een respectabele social media strategie. Onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen die een video hebben gekeken, 1,81 keer sneller een product aanschaffen, dan mensen die geen video hebben gezien. Hier liggen dus zeker kansen voor restaurateurs. Je zou een YouTube-kanaal kunnen openen en video’s maken waar gerechten worden bereid door de chefs. Of geef de kijker een blik achter de schermen. Laat de gast zien wie de mensen zijn die hun favoriete gerechten bereiden!

13. Maak een Instagram-account aan en publiceer hoge kwaliteit foto’s

Met een Instagram-profiel waarop mooie foto’s zijn te zien, moedig je volgers aan zich met jou te verbinden. Post foto’s van je beste gerechten, personeel in actie of van klanten die aan het genieten zijn. Plaats alleen hoge kwaliteit foto’s. Dit is essentieel en een belangrijke stap dat de sleutel zal zijn naar het succes van je Instagram-account. Mensen eten met hun ogen, en slecht foto’s zullen dan ook meer slecht doen dan goed. Kies dus goed uit welke foto’s je wel laat zien, en welke foto’s niet geschikt zijn voor de buitenwereld. Slechte belichting en uitsnede van de foto, zijn geen goed voorbeeld van je restaurant je gerechten. Dit is een gouden regel die geldt voor alle sociale media waarop je actief bent.

14. Maak een Pinterest-account aan en deel Hoge Kwaliteit foto’s.

Een andere manier om de online betrokkenheid van je restaurant te vergroten is het aanmaken van een Pinterest-pagina. Je kan speciale ‘boards’ maken voor bijvoorbeeld je menu, recepten of speciale events. Moedig de bezoekers van je website aan om je ‘pins’ te delen met hun volgers. Zorg er voor dat je website gelinkt is aan foto’s, zodat mensen ook op je site terecht komen. 

15. Plan content van te voren in, en maak gebruik van #hashtags

Bang dat al deze maatregelen veel tijd in beslag neemt? Er zijn vele programma’s om content voor je social media in te plannen, zodat je hier niet continu mee bezig hoeft te zijn. Met programma’s als Hootsuite en Buffer kan je weken van te voren al posts maken, die op een bepaalde datum worden geplaats op je social media-kanalen. Tot slot is het belangrijk om trendy en relevante hashtags te gebruiken, zodat mensen jou makkelijker kunnen vinden op social media.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Swijnenburg opent twee restaurants

Swijnenburg | meet & celebrate opent deze zomer twee tijdelijke restaurants op bijzondere locaties, die normaal gesproken alleen geopend zijn voor besloten evenementen. Op landgoed Buitenplaats Sparrendaal (Driebergen) opent pop-up restaurant Bentinck haar deuren en bij Kasteel Amerongen (Ame...

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

Columns
Column Sico de Moel: Mijn eerste dag

'Hi Sico, mijn vrouw is jarig en we willen bij je komen eten. Vijf personen inclusief mijn oude vader. Heb je plek?' Mijn buurman deed de eerste reservering sinds de lockdown. Hoe zat het ook alweer? Maximaal 2 of 4, uit hetzelfde huishouden of hoefde dat toch niet? Tegen het einde va...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: