Waar let je op bij het kopen van horecaservies?

Auteur: Redactie
Branded Content 22 maart 2021
Waar let je op bij het kopen van horecaservies?

Een investering in goed servies loont. Dat je kunt besparen door te investeren in kwalitatief goed servies, dat weet helaas nog niet iedereen. En natuurlijk is het belangrijk dat de uitstraling en de kwaliteit van het gebruikte servies, zeer zeker in de gastronomische sector, aansluit bij de sfeer en kwaliteit van het restaurant. Genoeg om over na te denken dus, wanneer je de aanschaf van nieuw servies overweegt.

Om meer inzicht te krijgen in de huidige trends en in de verschillen in kwaliteit van servies, hebben we afgesproken met Ivar van Riel, eigenaar van Tovari, een familiebedrijf dat al drie generaties lang gespecialiseerd is in de ‘gedekte tafel’. “Dat we een familiebedrijf zijn, zie je ook terug in het hoge servicegehalte. En omdat we al zo lang actief zijn in de markt, maken we vrijwel nooit reclame.”

Toch doet Ivar graag zijn verhaal, want veel horecaondernemers zijn zich niet bewust van de grote kwaliteitsverschillen met betrekking tot servies. “Vaak moet ik uitleggen wat het verschil is tussen het ene en het andere product; niet ieder porselein is bijvoorbeeld hetzelfde. De verschillen in kwaliteit zijn enorm. Neem nu Steelite, een merk dat wij aanbieden… Dit merk heeft een breukpercentage van slechts drie procent. Wanneer je dat afzet tegen een kwalitatief goed Duits hardporselein met een breukpercentage van twintig procent, dan hebben we het over een besparing van 51 procent in drie jaar aan serviesdelen. Natuurlijk zal de aanschaf in sommige gevallen duurder zijn, maar je schrijft je servies niet af in drie jaar tijd, maar kunt er veel langer mee werken.”

Levenslang verzekerd van goed servies

Wanneer er stukjes, ‘chips’ noemen ze die in vaktaal, uit het servieswerk zijn, dan kun je ze niet meer gebruiken. “Zeker niet in de gastronomische branche”, vertelt Van Riel. “Want alles moet in orde zijn in de horeca, dus zeker het servies. Veel producenten bieden een ‘chipgarantie’, waardoor je binnen een bepaalde termijn een nieuw bord krijgt wanneer er een stukje uit is. Steelite doet dat ook, op alle delen, en zelfs levenslang. Die garantie is mogelijk omdat het kwalitatief gewoon zeer goed spul is; afschilfering komt dus bijna niet voor. Andere fabrikanten zijn dit ook gaan doen, bijna altijd alleen op de platte delen, maar velen kwamen daarop terug. De kwaliteit van Steelite is dus onovertroffen. Praktisch gezien is het ook van belang om porselein te gebruiken dat niet snel breekt, want het servies gaat binnen de horeca door vele handen. Het is echt anders dan thuis. Wat het geheim van Steelite is? Ik weet dat ze aluminiumoxide gebruiken in het proces, maar dat doen andere fabrikanten ook, dus dat blijft een bedrijfsgeheim denk ik. Wij verkopen trouwens een breed scala aan producten en merken, dus voor iedereen is er wat wils.”

Dit zijn de trends

Wit porselein en stoneware wordt steeds vaker verkocht in het hogere segment, maar roze is de absolute trendkleur. "Die kleur is trouwens geweldig bij wit en desserts. Eigenlijk is het gebruik van kleur in algemene zin nog steeds een heuse trend: zo’n negentig procent van wat we momenteel verkopen is gekleurd. Vroeger was servies altijd, of meestal, wit, maar die tijd is voorbij. Een natuurlijke look is ook populair, het geeft een ambachtelijk karakter aan het servieswerk. Het stoneware dat ik net noemde valt daaronder, maar je ziet zelfs schaaltjes van beton en servieslijnen met wat meer reliëf. Dat laatste is ook nog eens praktisch, omdat je er minder snel vingerafdrukken op ziet. Daarnaast is goud zeer in trek, wat je terugziet in het bestek en bij bepaalde porseleinen eyecatchers op tafel. Vorig jaar zagen we heel veel bronskleurige delen en zwart zie je ook steeds vaker. Zwart is gevoelig voor vingerafdrukken, maar dat wordt minder zichtbaar als het porselein niet strak is afgelakt. Zoals je merkt, is er heel veel mogelijk tegenwoordig.”

Snelle nalevering en duurzaamheid

Voor wie besluit nieuw servies te bestellen, zijn bepaalde aspecten belangrijk. Zaken zoals nalevering bijvoorbeeld. “Wij hebben vier showrooms in Nederland (in Duiven, Amsterdam (Diemen), Tilburg en Almelo, red.) en doen de bevoorrading vanuit Duiven, wat zeer centraal ligt. Op die plek houden we ook voorraad aan. Op locatie kunnen chefs voelen aan het servies, het zelfs gebruiken. Voor ons is het ook belangrijk om veel met Europese producenten te werken, niet allen vanwege de zekerheid van kwaliteit en snelheid van levering, maar ook omdat zij inzichtelijk maken hoe duurzaam zij produceren. Levertijden zijn natuurlijk belangrijk, want als de kopjes harder gaan dan de schoteltjes, dan moet je eenvoudig bij kunnen bestellen. Een lange levertijd is dan niet wenselijk. Ook is het goed om te weten wat er in je servies zit, onlangs kregen we te maken met het ‘melamine-verhaal’, waarbij door de NVWA werd geadviseerd om kunststof serviesgoed waarin bamboe of maisvezels zijn verwerkt, niet meer te gebruiken. Europese leveranciers kunnen laten zien hoe hun producten zijn gemaakt, maar met producten uit Azië is dat vaak lastiger. En natuurlijk is duurzaamheid gewoon ontzettend belangrijk. Ik heb zelf vier kinderen en wil dat zij later ook in een schone, veilige en leefbare wereld kunnen leven.”

Onderdeel van de totaalbeleving

Eén ding is duidelijk: de aanschaf van deugdelijk serviesgoed is niet alleen goed voor de portemonnee – zeker op termijn – maar ook voor zekerheid met betrekking tot nalevering en verkrijgbaarheid en het duurzaamheidsaspect. “Allemaal zaken om rekening mee te houden”, aldus Van Riel. “Maar vergeet ook niet dat het servies opgaat in het interieur. Je gast ziet allereerst het mooie interieur, wat in de horeca tegenwoordig echt heel goed in orde is, maar daarna zit hij of zij de rest van de avond tegen het servies aan te kijken. Dat servies moet in lijn zijn met de rest van de aankleding, het is echt een onderdeel van de totaalbeleving. Om iedereen van het juiste servies te kunnen voorzien, hebben we een breed scala aan producten, allemaal van perfecte kwaliteit. We leveren aan allerlei bedrijven, van groot tot klein. Van (inter)nationale hotelketen tot eetcafé, eigenlijk voor iedereen hebben we een brede keuze.”

Over Tovari

Tovari is een echt familiebedrijf, waarbij Ivar de derde generatie vertegenwoordigt. “Mijn opa en oma zijn in het centrum van Arnhem begonnen in een winkel met keukenartikelen en servies. Later namen mijn vader en zijn broer het over. Hun wegen scheidden op een gegeven moment, waarna mijn vader het bedrijf uitbouwde tot specialist in maatwerkkeukens. Tovari, de naam van het bedrijf, komt dus rechtstreeks van mijn vader, Ton van Riel. Zo’n vijftien jaar geleden kwam ik in het bedrijf, ik zou er aanvankelijk maar een jaar blijven om te helpen met de technische dienst, maar vond het jammer dat het servies ‘verwaterde’ binnen het bedrijf, dus heb dat uitgebouwd tot wat het nu is.”

“Zelf ben ik geen kok, verre van dat, maar ik vind de horecabranche heerlijk om in te ondernemen. Het bruist, de mensen zijn creatief… Zelfs in deze uitdagende tijden zie ik veel mensen de horeca instappen; er zijn opvallend veel restaurant- en hotelprojecten gaande, alhoewel veel horecaondernemers en -toeleveranciers vanwege de crisis in hebben moeten leveren. De horeca komt er zeker weer bovenop, over een paar maanden kunnen we weer ondernemen als vanouds; daar geloof ik zeker in. De serviestak heb ik uitgebouwd, samen met mijn rechterhand David Otto en een fantastisch team om me heen, naar wat het nu is, met jaarlijks een mooie groei. En die maatwerkkeukens? Daar doen we eigenlijk niets meer mee. Mijn vader, die inmiddels 76 jaar oud is, doet dat nog hobbymatig, maar Tovari is een en al kwaliteitsservies.”

Contact met Tovari

Meer weten over Tovari? Bezoek dan de website: www.tovari.nl, stuur een e-mail naar info@tovari.nl of neem telefonisch contact op via +31 (0)85 484 2000.

Overig nieuws