Monique van Gevelt: Leiderschap  

15 december 2017 | Monique van Gevelt

Het kan nogal een ding zijn, dat aansturen van medewerkers. De een is een geboren leider terwijl de ander er de grootste moeite mee heeft om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het oude gezegde: ‘ik wens je veel personeel’ is dan ook heel toepasselijk. Want daar bedoelt men niet veel goeds mee. Leidinggeven aan medewerkers staat voor sommigen synoniem voor veel kopzorgen.

Als je leidinggeeft aan een team, krijg je meestal met meerdere generaties te maken. Ik hoor ondernemers vaak klagen over hoe lastig het werken is met o.a. millenials. Maar elke generatie ontwikkelt zich in zijn eigen tijdperk en meet zich daardoor een eigen levenshouding aan. Dat is bij jou niet anders. Ook jij bent een ‘product’ van je tijd. Alléén door technologie ontwikkelen zich de jongste generaties veel sneller, dan de generaties daarvoor zich ontwikkelden. Als je van een andere generatie bent dan je team, dan kan het best weleens een uitdaging zijn om daar sturing aan te geven. Het vergt inlevings- en aanpassingsvermogen, maar uiteindelijk kunnen de verschillende generaties veel van elkaar opsteken.

Coachend leiderschap
Het is niet voor niets dat coachend leidinggeven populair is. Het is een stijl die jongere generaties zeer aanspreekt. Je bent als horecaondernemer en leidinggevende dé inspiratiebron en coach die zijn/haar medewerkers laat werken vanuit hun eigen kracht en talent. Je laat ze groeien in hun werk en motiveert ze om uit zichzelf in beweging komen en verantwoordelijkheid te dragen. Deze leiderschapsstijl levert een prettige werksfeer op, waarbij goed gepresteerd wordt en het team zich positief ontwikkeld. Het zorgt voor onderling vertrouwen en goede samenwerking.

Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn. Maar dit alles komt natuurlijk niet vanzelf aanwaaien. Daar is ieders inzet voor nodig.  Daarnaast moet je de doelstellingen van je bedrijf voor ogen houden en behalen. Het team heeft targets nodig om naar toe te werken en die targets moeten de bedrijfsdoelen ondersteunen. Want uiteindelijk telt het eindresultaat. Zorg daarom dat de verantwoordelijkheid daar ligt waar die hoort. 

Er zijn grenzen
Maar niet iedereen is op dezelfde manier te coachen. Sommige mensen willen niet geholpen worden, terwijl anderen alle energie uit je zuigen in hun drang naar aandacht. Als je medewerkers te veel leiding en feedback nodig hebben, dan zijn ze er niet klaar voor om gecoacht te worden. Ook zullen er altijd medewerkers zijn die niet mee willen. Die jouw inspanningen als vanzelfsprekend zien of zelfs misbruik van je hulp maken. In zo’n situatie mag je best duidelijk maken wie er de baas is.

Elke ondernemer heeft zijn eigen gemixte stijl van leidinggeven. Van mensgericht, democratisch tot autoritair. In de horeca zie je nog veel traditioneel geleide bedrijven. Deze leiderschapsstijl pakt bij de jongere generaties niet altijd goed uit. Horecaondernemers vinden het nogal lastig om de touwtjes uit handen te geven. Daarbij heeft niet iedereen de expertise om coachend leiding te geven. Dat moet je in je hebben of je aanleren.

Toch is dit het startpunt voor groei. Anderen het vertrouwen geven om je te helpen, zodat ze hun bijdrage kunnen leveren en jouw waardering daarvoor mogen oogsten. Maar verwar coachend leidinggeven vooral niet met softheid. Je bent niet de helper of verzorger van je team. Mensen hebben uiteindelijk leiderschap nodig. Iemand die zijn nek uitsteekt en de koers bepaald.


Bewaak als leidinggevende daarom altijd de professionele grens tussen jou en je medewerkers. Als ondernemer heb je nu eenmaal een andere functie én andere verantwoordelijkheden. De juiste werkafstand maakt het makkelijker manoeuvreren. Want eerlijk is eerlijk. In een noodsituatie neemt ook een coachende leider het voortouw. Dan zal je directief moeten aansturen en zit de coach tijdelijk op de reservebank. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Drinks Marketing
Wat doe jij met Wereld Whisky dag?

Op vrijdag 27 maart vieren wij met z’n allen ‘Wereld Whisky Dag’. De dag waarop wij onze tulpvormige glazen uit de kast halen, halfvol schenken om vervolgens te proosten met elkaar. Overal op de wereld vinden er evenementen plaats, ook in Nederland dus. Dit evenement kun je zelf or...

Restaurant
Uniek wereldrestaurant met Asian drive-through

Kampen is over elf maanden als eerste in Nederland een wereldrestaurant met Asian drive-through rijker. De heipalen gaan deze weken de grond in. De bouw van het unieke restaurant bij Kampen Zuid wordt gerealiseerd door Weever Bouw uit Kampen als hoofdaannemer. Bo Qiu, de eigenaar van onder andere wo...

Restaurant Brooks: seizoensproducten van Hollandse bodem

Vanaf maart heeft de menukaart van restaurant Brooks in Amsterdam-Zuid een geheel nieuw culinair concept. Executive chef Ruud Wirken stelde een nieuwe kaart samen vol heerlijkheden om samen te delen. Een menu van wereldse gerechten, bereid met de lekkerste seizoensproducten, het liefst van Hollandse...

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ned...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: