Eten in het vliegtuig is echt anders

26 januari 2016 |
Eten in het vliegtuig is echt anders<

Waarom je in het vliegtuig nooit struisvogel geserveerd krijgt, hoe je bestemming je eten aan boord bepaalt en waarom de glutenvrije trend
zich ook doorzet in de luchtvaart... British Airways’ Head Chef & Menu Designer Mark Tazzioli verklapt wat je nog niet wist over vliegtuigvoedsel

Eten is belangrijk aan boord
Wie regelmatig intercontinentaal vliegt, zal het moment herkennen wanneer de zilverfolie bakjes uit de tray worden uitgeserveerd en je hoopvol het bakje openmaakt om de maaltijd te inspecteren. Eten speelt een belangrijke rol aan boord van lange vluchten. Luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways serveren ook op korte vluchten maaltijden of snacks, zelfs op de route Amsterdam – Londen. Passagiers vinden het aangenaam om iets van eten en drinken geserveerd te krijgen. Desondanks weten slechts weinigen wat er qua voorbereiding en planning allemaal aan vooraf gaat. British Airways kok en Menu Designer Mark Tazzioli licht daarom hieronder een en ander nog even toe.



1. Je eten smaakt daadwerkelijk anders op 36,000 ft.
Echt waar! Je verliest gemiddeld 30% van je smaakvermogen in de lucht. Dit komt door de droge vliegtuiglucht die onze neusslijmvliezen uitdrogen waardoor ons reukvermogen daalt. En reuk bepaalt voor 80% onze smaak.

2. Er zijn altijd zo’n 250 verschillende maaltijden in omloop
Het menu wordt per seizoen, dus vier keer per jaar, veranderd. Dat betekend dat alle menu’s van alle routes worden aangepast en, typisch voor British Airways, ook de Afternoon Tea’s veranderen.

3. Het eten dat geserveerd wordt is specifiek aangepast op de route
Op de routes van en naar China en India zijn er speciaal regionale menu’s die worden geserveerd. Er wordt veel geld en tijd besteed om het juiste product te kunnen serveren aan reizigers. Een goed voorbeeld is Japan, Mark legt uit: ”Het merk van de rijst zetten we op het menu om zo aan de klanten te laten zien dat het goede rijst is.”

4. Bij het bereiden van eten worden alle smaken zo sterk versterkt om het verlies aan smaak op hoogte te compenseren
Groenten worden eerst stevig gemarineerd voordat ze worden klaargemaakt. Zo is een geroosterde wortel niet zomaar een geroosterde wortel maar eentje met kardemom of andere kruiden om zo de wortel wat meer smaak te geven.

5. Er bestaan speciale ‘dikheidsmeters’ om op de grond te testen hoe dik een saus is als deze in de lucht wordt opgediend
Deze Viscosity Metre wordt ingezet om te berekenen hoe dik de saus moet zijn bij het koken. Door het invoeren van tijd en temperatuur kunnen we bereken hoe de saus gaat worden bij het opdienen ervan.



6. Ook op vluchten worden er steeds meer glutenvrije maaltijden geserveerd
Waren er vroeger slechts mensen met een glutenallergie die deze maaltijd bestelden, tegenwoordig is het meer een lifestylekeuze, vandaar de toename van de glutenvrije maaltijden aan boord.

7. Vlees van een struisvogel is niet te doen, dit wordt een vreselijk taaie hap als het in het vliegtuig wordt geserveerd
En oesters worden niet aan boord geserveerd, dit is te exquise en het is juist de bedoeling dat mensen de ingrediënten kennen zodat ze weten wat ze eten.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Chefs
Tweesterrenchef Syrco Bakker kookt de sterren van de hemel bij Restaurant Hemingway

De chef van tweesterren restaurant Pure C te Cadzand-Bad Syrco Bakker was vrijdag 11 oktober te gast bij Restaurant Hemingway in Bergen op Zoom als eerste gastchef. Samen met chef-kok Torben Bouterse (restaurant Hemingway) heeft hij de sterren van de hemel gekookt door signatuur gerechten van beide ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: