Eten in het vliegtuig is echt anders

26 januari 2016 |
Eten in het vliegtuig is echt anders<

Waarom je in het vliegtuig nooit struisvogel geserveerd krijgt, hoe je bestemming je eten aan boord bepaalt en waarom de glutenvrije trend
zich ook doorzet in de luchtvaart... British Airways’ Head Chef & Menu Designer Mark Tazzioli verklapt wat je nog niet wist over vliegtuigvoedsel

Eten is belangrijk aan boord
Wie regelmatig intercontinentaal vliegt, zal het moment herkennen wanneer de zilverfolie bakjes uit de tray worden uitgeserveerd en je hoopvol het bakje openmaakt om de maaltijd te inspecteren. Eten speelt een belangrijke rol aan boord van lange vluchten. Luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways serveren ook op korte vluchten maaltijden of snacks, zelfs op de route Amsterdam – Londen. Passagiers vinden het aangenaam om iets van eten en drinken geserveerd te krijgen. Desondanks weten slechts weinigen wat er qua voorbereiding en planning allemaal aan vooraf gaat. British Airways kok en Menu Designer Mark Tazzioli licht daarom hieronder een en ander nog even toe.



1. Je eten smaakt daadwerkelijk anders op 36,000 ft.
Echt waar! Je verliest gemiddeld 30% van je smaakvermogen in de lucht. Dit komt door de droge vliegtuiglucht die onze neusslijmvliezen uitdrogen waardoor ons reukvermogen daalt. En reuk bepaalt voor 80% onze smaak.

2. Er zijn altijd zo’n 250 verschillende maaltijden in omloop
Het menu wordt per seizoen, dus vier keer per jaar, veranderd. Dat betekend dat alle menu’s van alle routes worden aangepast en, typisch voor British Airways, ook de Afternoon Tea’s veranderen.

3. Het eten dat geserveerd wordt is specifiek aangepast op de route
Op de routes van en naar China en India zijn er speciaal regionale menu’s die worden geserveerd. Er wordt veel geld en tijd besteed om het juiste product te kunnen serveren aan reizigers. Een goed voorbeeld is Japan, Mark legt uit: ”Het merk van de rijst zetten we op het menu om zo aan de klanten te laten zien dat het goede rijst is.”

4. Bij het bereiden van eten worden alle smaken zo sterk versterkt om het verlies aan smaak op hoogte te compenseren
Groenten worden eerst stevig gemarineerd voordat ze worden klaargemaakt. Zo is een geroosterde wortel niet zomaar een geroosterde wortel maar eentje met kardemom of andere kruiden om zo de wortel wat meer smaak te geven.

5. Er bestaan speciale ‘dikheidsmeters’ om op de grond te testen hoe dik een saus is als deze in de lucht wordt opgediend
Deze Viscosity Metre wordt ingezet om te berekenen hoe dik de saus moet zijn bij het koken. Door het invoeren van tijd en temperatuur kunnen we bereken hoe de saus gaat worden bij het opdienen ervan.



6. Ook op vluchten worden er steeds meer glutenvrije maaltijden geserveerd
Waren er vroeger slechts mensen met een glutenallergie die deze maaltijd bestelden, tegenwoordig is het meer een lifestylekeuze, vandaar de toename van de glutenvrije maaltijden aan boord.

7. Vlees van een struisvogel is niet te doen, dit wordt een vreselijk taaie hap als het in het vliegtuig wordt geserveerd
En oesters worden niet aan boord geserveerd, dit is te exquise en het is juist de bedoeling dat mensen de ingrediënten kennen zodat ze weten wat ze eten.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: