Entree Huisbier van het Jaar 2018 bekend

7 december 2018 | Thijs Jacobs

Thuysfluiter (licht) van café Thuys in Amsterdam en Smoke House Eagle (zwaar) van Franks Smoke House, eveneens in Amsterdam, zijn door de jury verkozen tot Entree Huisbier van het Jaar. De jury vond de winnaars goed, maar mist overall topbieren. Met name in de categorie licht deed de kwaliteit van sommige inzendingen de wenkbrauwen fronsen bij de jury. Het advies blijft: schakel een expert in als je een huisbier ontwikkelt.

Op 4 december proefde en keurde de jury alle inzendingen blind. Entree vroeg Theo Flissebaalje en Derek Walsh de beoordelingsprocedure onder de loep te nemen. Dat resulteerde  in twee juryrondes. De jury ‘licht’ bestond uit Theo Flissebaalje, Fiona de Lange, Gery Uijtenhaak en Piet Tuinema. De jury ‘zwaar’ (vanaf 6,5%) uit Derek Walsh, Yvonne van Houtum, Henri Reuchlin en Raymond van der Laan. In de eerst ronde bepaalde iedere jury een top 5. Die werd vervolgens door de andere jury geproefd en die jury  bepaalde de uiteindelijke winnaar. Ook dit jaar proefde de jury het bier uit het bierproefglas AnDer 1.0.

Winnaar categorie licht

‘Echt huisbier’

Thuysfluiter, de winnaar in de categorie licht is een tarwebier met dryhopping, en volgens de jury een echt huisbier. “Zacht, toegankelijk, lekker voor iedereen”, vindt Henri Reuchlin. Derek Walsh herkent ananas, mango en een beetje zwavel. “Complexe geuren. Een goed doordrinkbaar bier.”  Raymond van der Laan vindt het een lekker fris bier en interessant genoeg om een tweede te nemen. “Niet karakterloos”. Volgens Yvonne van Houtum een prima bier om een blad van te bestellen en aan je vrienden uit te delen. “Een allemansvriend, wat een huisbier hoort te zijn.”

Tweede en derde

De jury is enthousiast als bekend wordt dat de nummer twee, een schwarzbier, het huisbier is van Orangerie De Pol, een goed restaurant in Doetinchem. “We vonden het al geen cafébier”, zegt Henri Reuchlin.

De nummer drie, de Dutch Eagle verrast volgens Derek Walsh omdat het in de mond een ander bier is dan het aroma doet vermoeden. “”Ik ruik tropisch fruit en gist, maar in de mond komt er een caramelsmaak, bijna tegen melasse aan.”

Winnaar categorie zwaar

‘Toegankelijk rauchbier’

Over de winnaar, een Rauchbier is de jury enthousiast, Zeker als ze na afloop verneemt  dat dit voor Franks Smoke House is ontwikkeld. Een huisbier dat bij het horecaconcept past. Fiona de Lange vindt het een doordrinkbaar bier, doordat het rookkarakter minimaal is. ‘Een mooie gerookte toets maar niet te hoogdrempelige voor gewone bierdrinkers”. De keerzijde vindt ze wel dat het een vrij dun bier is en haar advies zou zijn om de smaak toch iets voller te maken. Theo Flissebaalje is net terug uit Franken in Duitsland en heeft daar weer veel originele rauchbieren geproefd; hij vindt dit bier daarom ook wel wat aan de dunne kant.

Gery Uijtenhaak vindt ook dat het bier iets voller mag, maar trof brouwtechnisch geen afwijkingen en vindt het een goed gebrouwen bier. Piet Tuinema, naar eigen zeggen bepaald geen liefhebber van rauchbier , vindt dit een voor hem acceptabel en mooi bier.

Tweede en derde

Over nummer twee,  de Rechthuis Bok is de jury te spreken.  Een goed doordrinkbaar bier met zoethout en gebrande mout. Netjes gebrouwen en met enige diepgang, zo is te horen.  Volgens Piet Tuinema had dit bier goed gescoord bij de bockbiercompetitie. Nummer drie is een tripel die volgens de jury geen tripel is, maar wel zo goed en lekker dat dit bier derde is geworden. ‘Houd de bierstijl in de gaten’, is het logische advies van Piet Tuinema. 

Expertadvies

Het advies van de jury is duidelijk: schakel een expert in als je een huisbier wilt, want je gasten een geïnfecteerd bier schenken of een bier met brouwfouten, is niet gastvrij en zeker niet goed voor je naam. Er zijn genoeg specialisten die kunnen adviseren. Het bier moet bij het horecaconcept passen en mag geen brouwfouten bevatten. Theo Flissebaalje vindt dat er ook meer aandacht mag zijn voor het uiterlijk van het huisbier; nu was er een bier bij dat er uitzag als bruin, troebel modderwater.  Er is nog een wereld te winnen.

Productinformatie top 3’s

Categorie licht (tot 6,5%)

1.    Thuysfluiter

Horeca: Café Thuys, Amsterdam

Bier: hybrid tarwe (warme vergisting met ondergist), 5%

Gebrouwen door de eeuwige jeugd op de installatie van lab 44

2.    Doetinchems Donker

Horeca: Orangerie De Pol, Doetinchem

Bier: Schwarzbier, 5%

Gebrouwen door de Noordhollandse Bierbrouwerij

3.    Dutch Eagle

Horeca: Proeflokaal Arendsnest, Amsterdam

Bier: American Pale Ale, 5,5%

Gebrouwen  door Morebeer Brewing in samenwerking met Brouwerij Kees te Middelburg

Categorie zwaar (vanaf 6,5%)

1.    Smoke House Eagle

Horeca: Frank’s Smoke House restaurant, Amsterdam

Bier: Rauch beer, 7,5%

Gebrouwen door Morebeer Brewing in samenwerking met Berging Brouwerij te Purmerend

2.    Het Rechthuis Bok

Horeca: Het Rechthuis, Mijdrecht

Bier: Bock, 6,5%

Gebrouwen door Spierbier Brouwerij, Mijdecht

3.    Goochem

Horeca: Café Gambrinus , Amsterdam

Bier:  4 granen tripel met mosaic (dryhop), 8%

Gebrouwen door Brouwerij De eeuwige jeugd op de installatie van Lab 44

De jury

* Raymond van der Laan (bierjournalist Volkskrant, auteur, blogger)
* Yvonne van Houtum (internationaal biersommelier, journalist en blogger)
* Derek Walsh (brouwerijadviseur, bierkeurmeester)
* Gery Uijtenhaak (biersommelier/brouwer) 
* Theo Flissebaalje (PINT) 
* Henri Reuchlin (cöördinator StiBON Bieropleidingen)
* Piet Tuinema (Opleiding Bierkeurmeester (BKG), internationale ervaring, Bierconnaiseur)   
* Fiona de Lange (zytholoog, biersommelier, ciccerone)

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends
Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren gele...

Economie KHN
KHN in actie tegen boete op tijdelijk werk

‘Zo werkt het niet’. Onder dat motto komen ondernemers uit de horeca en andere branches vanaf vandaag in actie tegen maatregelen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze nieuwe wet maakt tijdelijk werk, en werk dat niet elke maand hetzelfde aantal uren is, duurder. Seizoensarbeid of ...

Awards F&B
De 10 genomineerden voor AF&BM F&B Professional of the Year

Jaarlijks gaat de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) op zoek naar dé F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer/-vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij/zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Columns Starten in de horeca
Audio-column: Verslavend Genieten

Monique van Gevelt schrijft al enige tijd columns voor onze website, waarbij ondernemen centraal staat. De horeca is immers een business die niet voor iedereen weggelegd is, en zeker niet op zakelijk vlak. Voor onze websites spreekt Monique ook audio-columns in. Dit keer met het onderwerp 'Ve...

Food Advertorial
Nieuw bezorgconcept voor friet

De markt voor thuisbezorging is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt, en kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van uw restaurant. Volgens het FoodService Instituut Nederland zal deze groei zeker tot in 2025 nog sterk aanhouden. Friet speelt een grote rol in het aanbod va...

Amsterdam Achtergronden
De Gouden Reael: al 200 jaar een begrip in Amsterdam

De Gouden Reael is al jaren een begrip, maar voor veel Amsterdammers nog een echte 'hidden gem'. Het restaurant is gevestigd in een prachtig zeventiende-eeuws pand en gelegen op het historisch Realeneiland in Amsterdam. Sinds deze zomer heeft De Gouden Reael twee nieuwe eigenaren. Doel is om...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: