Dit zijn de winnaars van de Hospitality & Style Awards 2016

29 november 2016 | Jorien Slager

Maandagavond 28 november zijn de Entree Hospitality & Style Awards 2016 uitgereikt, dé horecaprijzen van Nederland. Amsterdam kwam als grote winnaar uit de bus. Maar liefst 7 horecabedrijven uit de hoofdstad ontvingen een award: MR PORTER, Pulitzer, Pesca, Zoku, W, De School en Choux. Daarnaast ging de Hospitality & Style Award, de prijs voor de beste horecaondernemer, naar het ondernemerstrio van Hotel V/The Lobby in Amsterdam: Tom Espinosa, Mirjam Espinosa en Jan Stuurman. De Rotterdamse horeca won 2 prijzen (Stirr en Aloha), en Stan & Co in Arnhem en Kantien in Utrecht mochten zich ook tot de winnaars rekenen. Best Bartender werd Hani Asfdaai uit Rotterdam en Teddie Kuiper uit Den Haag scoorde de award voor Best Barista. 

Bekroning voor horecabedrijven

De Entree Hospitality & Style Awards werden dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. Een vakjury, bestaande uit 10 vooraanstaande hospitalityprofessionals, beoordeelde de 55 meest onderscheidende horecabedrijven in Nederland die het afgelopen jaar zijn geopend of gerestyled. De uitreiking vond plaats in Studio21 in Hilversum waar onder begeleiding van presentator Jort Kelder de 14 felbegeerde horecaprijzen werden uitgereikt aan de meest toonaangevende horecaondernemers, -bedrijven, bartender en barista.

Opvallende horecatrends

De vakjury zag dit jaar een aantal opvallende trends tijdens het nominatie- en jureringsproces. Met name de hotelbranche is in ontwikkeling. Iris Kranenburg, juryvoorzitter en hoofdredacteur van Entree Magazine: “De nieuwe hostels zijn hotspots. De tijd van traditionele hostels, die niet meer aanbieden dan een stapelbed en ontbijt, lijkt voorbij te zijn. Een hostel anno 2016 is een plek waar ook locals komen socializen en werken.”

Daarnaast storten steeds meer hoteliers in Nederland zich op de extended-staymarkt. Hiermee trekken ze gasten aan die langer verblijven dan gemiddeld. “De meeste kamers van extended-stayhotels zijn ruimer en beschikken over een compleet ingerichte keuken, goed bureau en relaxte zithoek. Gasten moeten het gevoel krijgen alsof ze thuis zijn, maar wel in een omgeving met de gebruikelijke hotelfaciliteiten”, aldus Arjen van den Hof, hotelier, jurylid en winnaar van de Hospitality & Style Award 2015. Ten slotte blijven hotelbars onverminderd populair, een trend die een paar jaar geleden al startte.

Ook in andere categorieën kwam de jury interessante trends tegen. Daaronder de populariteit van horecaconcepten waarbij wordt gefocust op één productsoort in plaats van een uitgebreide menukaart; denk aan vis, thee of frites. Daarnaast blijft koffie in ontwikkeling en wordt dit product steeds vaker geïntegreerd als bijzonder onderdeel binnen een bedrijf. Voorbeelden zijn het hergebruik van koffie (Aloha, Rotterdam), een koffiebranderij in een restaurant (café Capriole, Den Haag) en als onderdeel van een tankstation (Scheiwijk voor Fijnproevers, Hoogblokland).

Hospitality & Style Award 2016

Tom Espinosa, Mirjam Espinosa en Jan Stuurman, Hotel V/The Lobby Amsterdam
Al jaren geleden maakte dit drietal met Hotel V aan het Frederiksplein en Hotel V/The Lobby aan de Nes naam in de Nederlandse hospitalityscene, al bleven ze ook niet onopgemerkt bij hun internationale collega’s. En dit jaar blonken ze weer uit met Hotel V/The Lobby Fizeaustraat. Een project van zeer hoog niveau en een uitblinker op veel fronten: culinair, styling, service, indeling en sfeer. Met hun 3 hotels en 2 bijbehorende restaurants zetten zij waanzinnige prestaties neer. Deze ondernemers hebben veel in huis. Weten van aanpakken, zijn een voorbeeld voor velen en hebben smaak. Geven bovendien hun ziel en zaligheid. En ze durven. Maar laten we vooral ook niet vergeten dat ze fantastische teamspelers zijn. Want dat blijven ze zeggen: “We doen dit samen met al onze collega’s, uit iedere vestiging.” En de manier waarop zij samenwerken met hun volledige team, is precies wat deze ondernemers zo charmant en charismatisch maakt.

Best Restaurant Design – MR PORTER, Amsterdam

Bij MR PORTER klopt het design tot in de puntjes. Het is sexy en stylish met een vrouwelijke en elegante touch. Een design dat zorgt voor een unieke en dynamische beleving voor iedere gast. Kort gezegd: on-Nederlands. Of: een restaurant met internationale allure. Al noemt de één het design misschien liever kosmopolitisch en de ander weer vooruitstrevend, of luxueus. Hoe dan ook, een zeer terechte winnaar in deze categorie.

Best Restyling – Pulitzer, Amsterdam

Vanwege het grote aantal verbouwingen in de hotelbranche, beoordeelde de jury dit jaar alleen restylingen in deze sector. Pulitzer nam een gewaagde stap, stak luxe en grandeur in een modern jasje. Met succes. Het nieuwe interieur is eigenzinnig en eigentijds, zonder daarbij de historie uit het oog te verliezen. De ruimtes sluiten uitstekend op elkaar aan, maar zijn tegelijkertijd allemaal onderscheidend. Al met al een restyling van immens formaat, met bijbehorend budget. Eigenlijk één waar niemand uit de branche dit jaar omheen kon. In Pulitzer wil je nu gezien worden. Er is geen twijfel over mogelijk: deze winnaar is meer dan klaar voor de toekomst.

Best Restaurant & Bar – Stan & Co, Arnhem

Er kwamen het afgelopen jaar waanzinnig veel nieuwe restaurant-bars bij, maar bij Stan & Co in Arnhem wordt de combinatie restaurant-bar omgezet in oneindig veel energie. En is dat niet wat we zoeken vandaag de dag? Hier gebeurt het, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. In iedere hoek leeft het. Mede door de perfecte synergie tussen bar en restaurant. Beiden lopen naadloos in elkaar over en zijn tot in perfectie uitgevoerd. Bij Stan & Co wil je met je vrienden afspreken. Omdat het er gezellig is. Comfortabel. Vriendelijk en laagdrempelig. Gewoon, omdat het hele plaatje klopt. 

Best Hospitality Concept – Pesca, Amsterdam

Met de focus op croques, frites, vis, thee en gezonde snacks, staat het product bij alle genomineerden voor deze categorie dit jaar centraal. Pesca heeft echter ook een vernieuwende kijk op de horeca. Goede service, maar dan net even anders dan anders. Een effectieve bedrijfsvoering, maar wel met dat ene sympathieke randje. Een goed doordacht prijsbeleid, maar met een eigen draai eraan. Kortom: originaliteit, vriendelijkheid en betaalbaarheid in de juiste balans. Een ijzersterk concept, bedacht door jonge honden die alles geven. Tijd dus om Pesca te belonen.

Best Hotel Concept – Zoku, Amsterdam

In Zoku bruist het, de hele dag. Het concept sluit bovendien naadloos aan bij deze tijd, waarin een hotel meer is dan een slaapplek, waarin een hotel er ook is voor locals en waarin gezocht wordt naar vernieuwing. Het perfect uitgedachte design van Zoku is de basis van het concept. Er is over iedere centimeter nagedacht. Alles klopt, in elke ruimte. Het hotelconcept is dus naast inspirerend en innovatief ook heel efficiënt. Kortom, een gouden combinatie voor de winnaar van deze categorie.

Best Hotel Design – W, Amsterdam

W is een echte toevoeging aan het Nederlandse hotellandschap. Het heeft design van wereldklasse, zoals we het hier nog niet vaak zagen. Gracieus en gedurfd, met op de juiste plekken een vleugje glamour. Luxe met enorme flair én vernieuwende designelementen. Groots en meeslepend, maar met oog voor detail. Wat W aanbiedt, gaat bovendien met onder andere een bijzondere retailoutlet, een toekomstige club en een prachtige wellness, verder dan veel andere hotels.

Daredevil – Kantien, Utrecht

Op een gedurfde plek in een lastige stad zetten enkele ondernemers het afgelopen jaar Kantien neer, een eigenwijze horecazaak. Zij zagen de kracht van de locatie en tekenden voor succes. Stoer, dat is ondernemen. De zaak is smaakvol ingericht, zonder al te ingewikkeld te doen. Maar ook achter de schermen gebeurt iets smaakvols: in de keuken ruikt het, op een verfijnde manier, naar Nederland. De keuken heeft bovendien oog voor de toekomst. Kortom, een restaurant met karakter en een Hollands sausje.

Best Club Venue – De School, Amsterdam

De School heeft alles wat in een club wordt gezocht. Wie binnenkomt, voelt ‘het’ meteen. De spanning, het avontuur, de basdreun in de muren. ‘Vanavond gaat het gebeuren.’ Een club die nationaal én internationaal bekend is, waar je met je vrienden naartoe wilt en waar je zonder moeite je buitenlandse gasten naartoe kunt sturen voor een unieke ervaring. De School is een plek waar een nachtje doorhalen vanzelfsprekender is dan naar huis gaan. Een plek met een waanzinnige programmering, op een unieke locatie en die onderscheidend is zonder dure designelementen.


 
Het is de eerste keer dat deze award wordt uitgereikt. Niet zo gek, want de Nederlandse clubscene is inmiddels beroemd en berucht over de hele wereld. En daar zijn we trots op. Er waren gloriejaren, evenals mindere tijden. Inmiddels is de clubscene echter rijk aan diversiteit, iets wat we met z’n allen toejuichen en vieren. We hebben gigantische discotheekcomplexen met de allernieuwste technieken, maar ook rauwe, industriële clubs in een nieuwe stijl, upscale venues en verborgen juwelen. Dankzij veel vernieuwende ideeën, doorzettingsvermogen en passie voor het nachtleven, krijgen we er elk jaar weer nieuwe clubs bij. Redenen genoeg om een award in deze categorie te introduceren. 

Next Generation – Choux, Amsterdam

Choux is een optelsom van alles waar deze categorie voor staat: persoonlijk qua inrichting, locatie en gastvrijheid. Het bedrijf is servicegericht zonder ooit formeel of schools te worden, pioniert met natuurwijnen en legt met de gerechten stuk voor stuk de nadruk op smaak en bereiding van vaak eenvoudige producten.


 
Deze award werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. Hiermee is een categorie toegevoegd die niet zozeer betrekking heeft op de buitenkant en het concept, maar op compromisloze, eigenzinnige liefde voor het vak en het product. De genomineerden delen een culinaire gedrevenheid zonder opsmuk, gericht op gastvrijheid, smaak en ingrediënten. Met afwijkende portionering en al dan niet een lokaal aanbod, alsook gedreven door zaken als duurzaamheid en minimale verspilling. Keuken, wijnkaart, voor- en achterkant van deze restaurants zijn met elkaar in balans. Ook zijn ze persoonlijker dan we eerder tegenkwamen, omdat ze niet zijn ontstaan vanuit concepten, fancy interieurs, trends of verdienmodellen. De directe aanleiding voor deze categorie was de koers die een nieuwe groep Amsterdamse restaurateurs het afgelopen jaar insloeg. Maar wij hopen en verwachten dat in de komende jaren ook Next Generation-restaurants uit andere delen van het land kunnen worden beloond.

Best Cocktailbar – Stirr, Rotterdam

Stirr werd unaniem tot winnaar verkozen. Hier is alles dan ook van het hoogste niveau: de cocktails, service, spirits, ingrediënten en vakkennis. Het oprechte enthousiasme en de passie van de ondernemers, maken het helemaal af. Alles gebeurt er volgens hun eigen visie. En die is overtuigend, geen twijfel over mogelijk. Dan de muziek, de uitgaansvibe, het publiek, de locatie, de sfeer … Het rockt, het piept en het kraakt, maar het klopt. Hier zijn geen immense budgetten nodig om een uitstekende cocktailbar neer te zetten. Een jongensdroom pur sang.

Best Coffee Concept – Aloha, Rotterdam

Koffie inspireert. Dat blijkt maar weer uit de diversiteit van de genomineerden in deze categorie. De winnaar, Aloha, is er één met een verhaal, met visie. Door gedurfd en anders te denken. Koffieverspilling? Nee, die kennen ze hier niet. Hier zitten idealistische ondernemers achter. Een groep die werkt vol overgave en overtuiging. Geen strak design, maar wel innovatie, efficiëntie en duurzaamheid. En dat siert Aloha.

Best Bartender – Hani Asfdaai, Noah in Rotterdam

Hani Asfdaai heeft niet alleen kennis, snelheid, efficiëntie, creativiteit en persoonlijkheid in huis. Hij is ook een echte gastheer die een comfortabele en gezellige sfeer creëert waarin iedereen zich welkom voelt. Hiermee verdient hij de titel Best Bartender 2016. De afgelopen jaren lieten alle winnaars van Best Bartender van zich horen en de jury verwacht dat daar ook sprake van gaat zijn bij Hani Asfdaai.

Best Barista - Teddie Kuiper, Coffee Professional Den Haag

Deze winnaar verdiept zich volop in koffie, van de plantage tot het brandproces. De kennis van Teddie Kuiper is dan ook enorm. Maar er is meer nodig dan dat om deze wedstrijd te winnen. Met kennis, snelheid en kwaliteit kom je namelijk wel door de voorronde heen, maar de finale win je alleen maar door héél veel passie te laten zien. En die zag de jury, bijvoorbeeld in de goed doordacht en geteste signatuurdrank met koffie en bijbehorende presentatie. Daaruit bleek het pure en eerlijke karakter van de winnaar karakter. Dit alles gaf de doorslag.

De vakjury

Tien hospitalityprofessionals, met ieder een eigen expertise, vormden samen de vakjury en bepaalden aan de hand van uitgebreide jurybezoeken welke horecazaken de awards in ontvangst mochten nemen. 

Rob Bongers - Consultant HorecaDevelopment
Marjan Ippel - Consultant Talkin’ Food 
Iris Kranenburg - Juryvoorzitter en hoofdredacteur Entree Magazine
Paul Linse - Designer Studio Linse
Godfried van der Lugt - Commercial director ManagementMedia 
Arjen van den Hof - Eigenaar Vondel Hotels
Didier Prince - Conceptontwikkelaar DidierPrinceRealisatieAdvies
Ron Simpson - Creative director 24K Agency & Nightvision 
Jeroen Veldkamp - Consultant CoffeeLab
Ingmar Voerman - Beverage-journalist

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Internationaal Michelin
De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. Michelin en TripAdvisor, met docht...

Awards Events Culinair
Gault&Millau 2020: Soenil Bahadoer beste chef, nog 16 winnaars

Soenil Bahadoer van De Lindehof in Nuenen is door Gault&Millau uitgeroepen tot Chef van het Jaar. Dit gebeurde tijdens de presentatie van de culiniare gids vanmiddag in Amsterdam. "Wat chef Soenil Bahadoer zo bijzonder maakt, is niet in een paar woorden te vatten, maar des te beter te ervar...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: