Column: Regels verhogen de omzet

9 maart 2018 | David Bakker

Ziekmelden een uur voordat ze moeten werken, consequent te laat komen, telkens weer grijpen naar de telefoon, wéér die ongeïnteresseerde houding tegenover de gast: het is om gek van te worden. En helemaal omdat je het al 34324523 keer hebt besproken. Veel ondernemers vinden het kinderachtig, gedragsregels opstellen. Het is blijkbaar iets dat moet.

Dus doen! Stel er ook consequenties aan: na drie waarschuwingen deel je niet mee in de fooi. Het doet pas pijn als ze gaan voelen. En dan is geld de makkelijkste manier. Want geloof mij maar, bij waarschuwing twee staat de afwasser om  kwart voor vijf in z’n kloffie in de keuken hoor. “Kan ik al beginnen?”

Met het opstellen van gedragsregels (zowel collega’s onderling, als de regels tussen werknemer en gast) schep je als ondernemer een hoop duidelijkheid. Waar je absoluut geen zin in hebt, is om politieagent te spelen in je eigen toko. Verwijs bijvoorbeeld bij een ruzie tussen de kelner en de kok naar artikel 4.2 in de gedragsregels: conflicten worden ná het werk besproken.

Er zijn natuurlijk tal van voorbeelden wanneer de gedragsregels van toepassing zijn: (rook)pauzes, kledingvoorschriften, gastvrijheid, aantal consumpties na werktijd noem het maar op. De keuze voor de regels die je in het huishoudelijk reglement opneemt, zal afhangen van de bedrijfscultuur, het aantal medewerkers en vooral je eigen stijl als ondernemer. Je kunt je beperken tot zaken die strikt noodzakelijk zijn of proberen juist zo volledig mogelijk te zijn. Maak een keuze.

Laat het vervolgens opnemen als onderdeel van het personeelshandboek van je bedrijf. Verwerk het in de individuele arbeidsovereenkomsten met werknemers. Dan kan je er vanuit gaan dat de werknemer ervan op de hoogte is. Moeite met het opstellen van de regels? De KHN heeft een handige lijst samengesteld om de ondernemer te helpen.

Want uiteindelijke heeft de onderneming maar één doel: een tevreden gast. En die ziet alles; gekibbel tussen personeel, een gehaaste werknemer omdat die te laat is en geen kans heeft gehad zijn haar te fatsoeneren en zijn overhemd strak te strijken. Het gaat allemaal ten koste van de gastvrijheid, dus ten koste van de blijheid van de gast, dus ten koste van de omzet.

Door duidelijke regels op te stellen is het voor elke werknemer helder wanneer, hoe en of dingen wel of niet mogen. En dat zorgt ervoor dat alle koppies dezelfde kant op staan. Het creërt een teamgevoel; er worden stappen voor elkaar gezet. De homogeniteit is aanwezig en dat voelt de gast. Die ziet blije gezichten, lekker eten en een goede sfeer. En dat is weer omzetverhogend. 

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start 'restaurant take over'

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: