Column: Regels verhogen de omzet

9 maart 2018 | David Bakker

Ziekmelden een uur voordat ze moeten werken, consequent te laat komen, telkens weer grijpen naar de telefoon, wéér die ongeïnteresseerde houding tegenover de gast: het is om gek van te worden. En helemaal omdat je het al 34324523 keer hebt besproken. Veel ondernemers vinden het kinderachtig, gedragsregels opstellen. Het is blijkbaar iets dat moet.

Dus doen! Stel er ook consequenties aan: na drie waarschuwingen deel je niet mee in de fooi. Het doet pas pijn als ze gaan voelen. En dan is geld de makkelijkste manier. Want geloof mij maar, bij waarschuwing twee staat de afwasser om  kwart voor vijf in z’n kloffie in de keuken hoor. “Kan ik al beginnen?”

Geen politieagent

Met het opstellen van gedragsregels (zowel collega’s onderling, als de regels tussen werknemer en gast) schep je als ondernemer een hoop duidelijkheid. Waar je absoluut geen zin in hebt, is om politieagent te spelen in je eigen toko. Verwijs bijvoorbeeld bij een ruzie tussen de kelner en de kok naar artikel 4.2 in de gedragsregels: conflicten worden ná het werk besproken.

Er zijn natuurlijk tal van voorbeelden wanneer de gedragsregels van toepassing zijn: (rook)pauzes, kledingvoorschriften, gastvrijheid, aantal consumpties na werktijd noem het maar op. De keuze voor de regels die je in het huishoudelijk reglement opneemt, zal afhangen van de bedrijfscultuur, het aantal medewerkers en vooral je eigen stijl als ondernemer. Je kunt je beperken tot zaken die strikt noodzakelijk zijn of proberen juist zo volledig mogelijk te zijn. Maak een keuze.

Lijst opstellen

Laat het vervolgens opnemen als onderdeel van het personeelshandboek van je bedrijf. Verwerk het in de individuele arbeidsovereenkomsten met werknemers. Dan kan je er vanuit gaan dat de werknemer ervan op de hoogte is. Moeite met het opstellen van de regels? De KHN heeft een handige lijst samengesteld om de ondernemer te helpen.

Want uiteindelijke heeft de onderneming maar één doel: een tevreden gast. En die ziet alles; gekibbel tussen personeel, een gehaaste werknemer omdat die te laat is en geen kans heeft gehad zijn haar te fatsoeneren en zijn overhemd strak te strijken. Het gaat allemaal ten koste van de gastvrijheid, dus ten koste van de blijheid van de gast, dus ten koste van de omzet.

Meer omzet

Door duidelijke regels op te stellen is het voor elke werknemer helder wanneer, hoe en of dingen wel of niet mogen. En dat zorgt ervoor dat alle koppies dezelfde kant op staan. Het creërt een teamgevoel; er worden stappen voor elkaar gezet. De homogeniteit is aanwezig en dat voelt de gast. Die ziet blije gezichten, lekker eten en een goede sfeer. En dat is weer omzetverhogend. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Rotterdam
Hudson Bar & Kitchen lanceert als eerste Moritz Beercan Chicken

Op vrijdag 22 juni introduceert Hudson Bar & Kitchen als eerste het oudste Spaanse biermerk Moritz Bier in combinatie met de Moritz Beercan Chicken. Swinkels Family Brewers – die verantwoordelijk is voor de lancering van Moritz in Nederland - verkoos restaurant Hudson als de eerste partner...

Culinair Rotterdam
Gert Blom draagt sterrenrestaurant Amarone Rotterdam over aan Jan van Dobben

Gert Blom draagt sterrenrestaurant Amarone in Rotterdam per 1 juli 2018 over aan chef Jan van Dobben. Van Dobben was sinds juli 2017 al mede-eigenaar en werkt sinds 2012 bij Amarone. De 29-jarige Van Dobben is nu 100% eigenaar van het Rotterdamse restaurant, waarin zijn echtgenote en oenoloog Yoshik...

Personalia Michelin
Michael Ellis verlaat Michelin

Michael Ellis, de directeur van de culinaire Michelin restaurant- en hotelgidsen stapt op. Hij gaat een nieuwe uitdaging aan bij Jumeirah Group, waar hij leiding gaat geven aan de culinaire afdelingen. Diner De 'chief executive' van Jumeirah, José Silva, wil het restaurant...

Awards Culinair
Team sterrenrestaurant Merlet wint kookwedstrijd Slag op de Schelde 2018

De vierde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant Merlet in Schoorl. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant de Ertepeller in Papendrecht. Tijdens de wedstrijd, d...

Culinair Fastservice
Fusie De Pizzabakkers en Da Portare Via

De Pizzabakkers (nu 12 vestigingen) en Da Portare Via (nu 9 vestigingen) maken bekend in de loop van dit jaar te fuseren. De bedrijven zijn ervan overtuigd samen sterker te staan. De kernwaarden van beide bedrijven komen nagenoeg overeen, ze staan voor een ambachtelijke houtovenpizza van hoge kwa...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: