Column: Regels verhogen de omzet

9 maart 2018 | David Bakker

Ziekmelden een uur voordat ze moeten werken, consequent te laat komen, telkens weer grijpen naar de telefoon, wéér die ongeïnteresseerde houding tegenover de gast: het is om gek van te worden. En helemaal omdat je het al 34324523 keer hebt besproken. Veel ondernemers vinden het kinderachtig, gedragsregels opstellen. Het is blijkbaar iets dat moet.

Dus doen! Stel er ook consequenties aan: na drie waarschuwingen deel je niet mee in de fooi. Het doet pas pijn als ze gaan voelen. En dan is geld de makkelijkste manier. Want geloof mij maar, bij waarschuwing twee staat de afwasser om  kwart voor vijf in z’n kloffie in de keuken hoor. “Kan ik al beginnen?”

Geen politieagent

Met het opstellen van gedragsregels (zowel collega’s onderling, als de regels tussen werknemer en gast) schep je als ondernemer een hoop duidelijkheid. Waar je absoluut geen zin in hebt, is om politieagent te spelen in je eigen toko. Verwijs bijvoorbeeld bij een ruzie tussen de kelner en de kok naar artikel 4.2 in de gedragsregels: conflicten worden ná het werk besproken.

Er zijn natuurlijk tal van voorbeelden wanneer de gedragsregels van toepassing zijn: (rook)pauzes, kledingvoorschriften, gastvrijheid, aantal consumpties na werktijd noem het maar op. De keuze voor de regels die je in het huishoudelijk reglement opneemt, zal afhangen van de bedrijfscultuur, het aantal medewerkers en vooral je eigen stijl als ondernemer. Je kunt je beperken tot zaken die strikt noodzakelijk zijn of proberen juist zo volledig mogelijk te zijn. Maak een keuze.

Lijst opstellen

Laat het vervolgens opnemen als onderdeel van het personeelshandboek van je bedrijf. Verwerk het in de individuele arbeidsovereenkomsten met werknemers. Dan kan je er vanuit gaan dat de werknemer ervan op de hoogte is. Moeite met het opstellen van de regels? De KHN heeft een handige lijst samengesteld om de ondernemer te helpen.

Want uiteindelijke heeft de onderneming maar één doel: een tevreden gast. En die ziet alles; gekibbel tussen personeel, een gehaaste werknemer omdat die te laat is en geen kans heeft gehad zijn haar te fatsoeneren en zijn overhemd strak te strijken. Het gaat allemaal ten koste van de gastvrijheid, dus ten koste van de blijheid van de gast, dus ten koste van de omzet.

Meer omzet

Door duidelijke regels op te stellen is het voor elke werknemer helder wanneer, hoe en of dingen wel of niet mogen. En dat zorgt ervoor dat alle koppies dezelfde kant op staan. Het creërt een teamgevoel; er worden stappen voor elkaar gezet. De homogeniteit is aanwezig en dat voelt de gast. Die ziet blije gezichten, lekker eten en een goede sfeer. En dat is weer omzetverhogend. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Columns
Column: Albert Heijn als horecaketen?

Een bijzondere uitspraak van Wouter Kolk, sinds 1 november de grote baas bij Ahold Delhaize Europe. Hij zei in het Financieel Dagblad dat Albert Heijn “een plek wordt om iets te eten.” De bekendste supermarkt van Nederland wordt een concurrent van de horeca. Volgend jaar opent, als proef...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Michelin Utrecht
Door Michelin bekroond Utrechts restaurant ElVi gaat sluiten

Restaurant ElVi in Utrecht sluit per 29 december 2018 de deuren. Eigenaren Elvira Kemman en Victor Fielmich hebben hun restaurant verkocht en oriënteren zich op nieuwe plannen in de horeca. ElVi had de afgelopen vijf jaar een Bib Gourmand-onderscheiding van restaurantgids Michelin. Utrecht b...

Awards
Bart Ausems geslaagd voor Meesterproef SVH Meesterkok

Op woensdag 12 december is Bart Ausems (50), chef-kok en eigenaar van Restaurant Tout à Fait*, Maastricht, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meesterkok. Bart bekroont zijn carrière met het afleggen van een mooie en geslaagde Meesterproef. Hij wordt hiermee, na zijn inauguratie begin ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: