Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 1

14 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Hij heeft immers zelf als propositie dat iedere geïnvesteerde euro er vijf oplevert. Dat is lang niet slecht. Dit het eerste artikel uit de reeks.

In dit artikel bespreken we in het kort de ‘basics’. Welke advertentievormen zijn er, welke kanalen zet je in en wat zijn de valkuilen, tips & tricks?
 

Kanalen

Voor online advertising zijn er twee grote spelers: Adwords en Facebook. Voor de meeste adverteerders is de inzet van (een van) deze twee kanalen ruim voldoende en daarom richten wij ons op deze twee opties.

Wat zijn de verschillen tussen Facebook en Adwords?

Adwords wordt ingezet voor zoeken en voor display, terwijl je Facebook enkel voor display-advertenties inzet.

Wat betekenen de termen ‘display’ en ‘zoeken’?

‘Zoeken’ houdt in dat dat advertentie door Google wordt getoond wanneer men zoekt binnen de eigen omgeving van Google. Je kent vast wel de gesponsorde resultaten boven de organische resultaten in Google; dat zijn advertenties die in het ‘zoeken’-domein vallen. Display reikt verder dan dat: de display-advertenties zijn zichtbaar op externe websites. Hierdoor kan de display-advertentie van een bepaald hotel bijvoorbeeld zichtbaar zijn op de website van een culinaire travelwebsite. Ook de websites van dagbladen worden vaak gevuld met display-advertenties, waardoor jouw uiting hier ook zichtbaar kan zijn.

Hoe bepaal je waar je advertentie zichtbaar is?


Met behulp van keywords en instellingen van de Adwords- of Facebook-campagne kan zeer nauwkeurig bepaald worden waar of aan wie de advertentie wordt getoond. Wie zijn doelgroep goed kent, kan zeer goed ‘targeten’ tegenwoordig, alhoewel het aan te raden is om goed onderzoek te doen naar de doelgroep die jouw dienst afneemt. Niet zelden blijkt de doelgroep in de praktijk te verschillen van de doelgroep die de adverteerder in zijn achterhoofd heeft! Een veelvoorkomende 'fout' is het niet gebruiken van alle mogelijke functionaliteiten. Daarover later meer. 

Hoe is de verdeling aan investeringen in Adwords en Facebook?

Adwords is de onbetwiste marktleider. Doorgaans wordt zeker 75 procent van het online marketingbudget via Adwords ingezet.

Hoe maak je een goede campagne?

Ja, dat wil iedereen wel weten. Daar gaan we dus in de komende artikelen binnen deze reeks verder op in. Belangrijk is wel om steeds te blijven testen: probeer nieuwe doelgroepen uit en pas zoektermen of advertentie-uitingen op regelmatige basis aan. Registreer/meet altijd goed het aantal clicks versus het aantal vertoningen en houd de conversie goed bij. Vaak zijn de kosten van de campagne te hoog en is de conversie te laag. Waarom? Omdat er online veel concurrentie is en Google de best presterende advertenties prioriteit geeft. Heb je dus ‘last van’ te hoge kosten en een te lage conversie? Houd dan de artikelenreeks van Maarten Dries in de gaten. Volgende week deel twee, waarin we je meer vertellen over het inrichten van een succesvolle Adwords-campagne.
 

Hieronder kun je een video bekijken die het 'Google Display network' behandelt:

Overig nieuws

Regelgeving BTW
Arrangementen: voorkom problemen met de btw

"Geniet van een 3-gangenmenu inclusief uitgebreid dessertbuffet en consumpties voor slechts € 34,50. U heeft keuze uit wijn, bier of frisdrank." Een mooie aanbieding, maar wat doet u met de btw? DOWNLOAD GRATIS DE LAATSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT Wanneer u als restaurantond...

Personalia
Topman La Place nieuwe General Manager HMSHost

HMSHost International, wereldleider in food & beverage voor reizigers, heeft Ad Willemsen aangesteld als General Manager van HMSHost Schiphol en Rotterdam. Willemsen neemt bijna 30 jaar aan management ervaring in food & beverages met zich mee. In zijn nieuwe rol is Willemsen verantwoordel...

Restaurant Mensen
Nieuw restaurant in Apollo Hotel Amsterdam

Op het kruispunt van 5 grachten, in een prachtige oase van rust, opent medio juni hét nieuwe restaurant van Amsterdam: 'Bodon, La Grande Brasserie'. Traditionele Franse keuken in een moderne verpakking. Niet gestandaardiseerd maar individueel en uniek. In Apollo Hotel Amsterdam, ge...

Inboedel Jachtslot Mookerheide wordt geveild

Jachtslot de Mookerheide wordt ingrijpend gerenoveerd door eigenaar Natuurmonumenten. Het luxe hotel-restaurant sluit tijdelijk zijn deuren en komt daarna in een totaal nieuwe vorm terug. De volledige inventaris wordt daarom geveild. Veilingmeester Teun van Leeuwen van Troostwijk Auctions & Valu...

Tech Modation
Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 2

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aa...

Chefs
Folie Culinaire pakt uit met kaaiman en mieren 

De gerenommeerde Colombiaanse chef Leonor Espinosa geeft in oktober een masterclass op Folie Culinaire, hét internationale vakevenement voor de gastronomie in Maastricht. Zij is de eerste chef uit de spectaculaire line-up van nationale en internationale chefs die de beursorganisatie bekend ma...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: