Reserveringssites zijn een kans, geen must

6 april 2017 | José Mast

Kunnen we nog zonder reserveringssites? Veel restauranthouders denken van niet, omdat hun omzet in één keer keldert als ze hun abonnement opzeggen. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Met de restaurateur aan het stuurwiel.

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

Als je op Iens.nl restaurants zoekt in Eindhoven, komt Restaurant 1910 pas op de derde pagina naar voren, naast een vaag plaatje met daarin de tekst: "Nog geen foto". Toch heeft de zaak lovende reviews en een gemiddeld rapportcijfer van 8,7. "Niet online te reserveren op iens.nl, hopelijk binnenkort wel!” staat in de rechterbovenhoek. Maar ondernemer Bas Strijbosch denkt er niet over. "Ik heb een tijdje met Couverts.nl gewerkt. Dat systeem was er niet voor ons, maar voor zichzelf. Ik wil mijn zaak te allen tijde in eigen hand houden," zegt hij strijdbaar.

Bespaar 800 uur per jaar
Online reserveren kan ook anders. Restaurant 1910 werkt daarvoor met WeReserve, dat op verzoek van Strijbosch is ontwikkeld en inmiddels ook voor andere restaurants beschikbaar is. Voor een vaste prijs van 22,95 euro per maand handelt dit systeem reserveringen af die via de eigen website of Facebookpagina binnenkomen. Zelfs vooraf betalen via iDeal is mogelijk, een functionaliteit die vooral wordt gebruikt bij evenementen. Restaurant 1910 bespaart met het online reserveringssysteem 4000 telefoontjes per jaar, oftewel 8000 minuten. Dat zijn circa 17 werkdagen per jaar.

WeReserve is een product van business developer Hans Slaats en zijn twee partners. Vooralsnog is WeReserve alleen een reserveringssysteem. Online zichtbaarheid realiseren restaurateurs via hun site en social media. Maar omdat niet iedere restaurateur ook een goede marketeer is, helpt WeReserve ook bij communitybuilding. "Restauranthouders zijn verslaafd aan reserveringssites. Enerzijds zijn ze bang voor omzetverlies als ze ermee stoppen, anderzijds vinden ze de kosten te hoog."

WeReserve wil hen een alternatief gaan bieden. Slaats: "Uit gasteninterviews blijkt dat gasten zich het meest laten beïnvloeden door mond-tot-mond reclame. Online vindbaarheid daarna is erg belangrijk. Dat willen we zo simpel mogelijk maken, graag samen met restaurateurs en het liefst met een brancheoverkoepelende organisatie."

Leren van hoteliers
Koninklijke Horeca Nederland op haar beurt onderzoekt de mogelijkheden voor een dergelijke samenwerking, maar is ook in gesprek met IENS om de belangen van haar leden onder de aandacht te brengen. Woordvoerder Cees den Bakker: “We maken bezwaar tegen het afrekenen per couvert in plaats van per boeking. Daar zitten commerciële modellen achter, die voor restaurateurs heel ongunstig uitpakken. Ondertussen wordt het voor veel restaurants steeds moeilijker om zonder reserveringssite te werken."

Den Bakker onderstreept dat ondernemers zelf kiezen in hoeverre ze zich laten leiden door reserveringssites. "Restaurants moeten werken aan hun online zichtbaarheid, en daarbij helpt een reserveringssite. Maar met Facebook en Instagram kun je ook je eigen website promoten, zodat je minder afhankelijk bent van een reserveringssite. En doe aan channelmanagement: kijk goed welke site het best bij je past op welk moment."

Restaurateurs kunnen veel leren van de hotellerie, vindt Den Bakker. "Een hotelier kiest zelf hoeveel kamers hij op Booking.com zet, op drukke dagen minder dan op rustige dagen. Dat kun je als restaurateur ook doen. Je hoeft niet iedere dag al je tafels aan te bieden."

Controleerbare kosten
IENS raadt ook aan slim om te gaan met de functionaliteiten die het systeem biedt. Marketing manager Lindsey Visser: “Gastnotities en de mogelijkheid om altijd en overal inzage in de reserveringen te hebben, maken het leven van de restaurateur en het personeel een stuk makkelijker. Met timeslots kun je zelf bepalen hoeveel en in welke periode je een tafel aanbiedt. We zijn een voorstander van yieldmanagement: bied lege tafels aan, doe gericht mee met passende acties op de website en haal alles eruit wat erin zit."

Ondanks de onvrede over hoge kosten en de machtspositie van reserveringssites, is het aantal klanten van IENS groeiende. Naast de reviews maken de digitale agenda, de geautomatiseerde afwikkeling van reserveringen, de online (gratis) presentatie en de extra omzetmogelijkheden het voor veel ondernemers aantrekkelijk om bij IENS aangesloten te zijn, weet Visser. "Het is aan de ondernemer welke kosten hij wil maken: marketingkosen voor een reservering of de kosten van een leeg tafeltje. Bovendien kun je met een widget van SeatMe gratis reserveringen via je eigen kanaal aannemen."

Robotreservering
In de nabije toekomst zullen technologische ontwikkelingen het reserveringslandschap compleet veranderen, volgens Hans Slaats. "In China is WeChat dé mobiele applicatie. Het combineert het beste van WhatsApp, Twitter en Facebook, inclusief bestel- en betaaldiensten, acties en reviews. Eén groot platform, waarin bedrijven rechtstreeks met de consument communiceren via chatbots, gespreksrobots die geautomatiseerde gesprekken voeren. Dat opent een wereld aan mogelijkheden voor slimme restaurateurs."

Overig nieuws

Regelgeving BTW
Arrangementen: voorkom problemen met de btw

"Geniet van een 3-gangenmenu inclusief uitgebreid dessertbuffet en consumpties voor slechts € 34,50. U heeft keuze uit wijn, bier of frisdrank." Een mooie aanbieding, maar wat doet u met de btw? DOWNLOAD GRATIS DE LAATSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT Wanneer u als restaurantond...

Personalia
Topman La Place nieuwe General Manager HMSHost

HMSHost International, wereldleider in food & beverage voor reizigers, heeft Ad Willemsen aangesteld als General Manager van HMSHost Schiphol en Rotterdam. Willemsen neemt bijna 30 jaar aan management ervaring in food & beverages met zich mee. In zijn nieuwe rol is Willemsen verantwoordel...

Restaurant Mensen
Nieuw restaurant in Apollo Hotel Amsterdam

Op het kruispunt van 5 grachten, in een prachtige oase van rust, opent medio juni hét nieuwe restaurant van Amsterdam: 'Bodon, La Grande Brasserie'. Traditionele Franse keuken in een moderne verpakking. Niet gestandaardiseerd maar individueel en uniek. In Apollo Hotel Amsterdam, ge...

Inboedel Jachtslot Mookerheide wordt geveild

Jachtslot de Mookerheide wordt ingrijpend gerenoveerd door eigenaar Natuurmonumenten. Het luxe hotel-restaurant sluit tijdelijk zijn deuren en komt daarna in een totaal nieuwe vorm terug. De volledige inventaris wordt daarom geveild. Veilingmeester Teun van Leeuwen van Troostwijk Auctions & Valu...

Tech Modation
Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 2

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aa...

Chefs
Folie Culinaire pakt uit met kaaiman en mieren 

De gerenommeerde Colombiaanse chef Leonor Espinosa geeft in oktober een masterclass op Folie Culinaire, hét internationale vakevenement voor de gastronomie in Maastricht. Zij is de eerste chef uit de spectaculaire line-up van nationale en internationale chefs die de beursorganisatie bekend ma...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: