Wijn: eigentijdse Italiaanse wijnen met een goede marge

13 december 2016 | José Mast

Italiaanse wijnen zijn in de mode. In hippe flessen met stijlvolle etiketten zijn de toegankelijke rode en witte wijnen al te vinden in mening eetcafé in de Randstad. Een Grillo uit Sicilië is al op veel plaatsen te bestellen. Ontdek het lekkers uit de laars. 

Italië staat bekend om zijn Barolo, in de herfst veel gedronken bij vlees, zoals wild, en truffels. Ook Chianti en Amarone zijn namen die velen kennen van het Italiaans tafelen. Ronkende namen, maar in het café geen haalbare zaak. Barolo moet lang liggen en is mede daardoor aan de dure kant. Bovendien kan lang niet iedereen de complexe smaak waarderen. Een drinkbaar wijntje voor ieder moment van de dag – of je er nu wat bij eet of niet – vind je eerder onder de want minder bekende namen.

Vakantiewijn

Vakantieherinneringen vormen vaak een reden voor culinaire keuzes. Ook als het om wijn gaat drinken gasten graag iets uit een land dat ze kennen. Ook dat draagt bij aan de populariteit van Italiaanse wijn, waarbij je bovendien op een wijngebied annex vakantiestreek kunt inzoomen. Zo is Piemonte het gebied van bekende druivensoorten als Nebbiolo, Barbera, Moscato en Chardonnay. Veneto, waar Venetië, Padua en Verona liggen, maakt stevige, weelderige wijnen van minder bekende druivenrassen, zoals Corvina, Rondinella en Valpolicella. 

Sicilië is goed voor veel verschillende druivenrassen, naast de eerder genoemde Grillo ook Pinot Grigio en Nero d’Avola. Deze wijnen hebben weinig tannines, die de smaak van rode wijn voor een aanzienlijk deel bepalen. Tannines zijn chemische verbindingen afkomstig uit de schillen, pitten en steeltjes van druiven. Tijdens het gistingsproces en tijdens het rijpen in houten vaten komen deze in het druivensap terecht. Tannines maken de wijn wat droger en stroever, een smaak die niet iedereen kan waarderen.

De hoeveelheid tannines en het soort verschilt per druivenras en per wijnstreek. Over het algemeen geldt: hoe warmer het klimaat, des te zachter de tannines. Vandaar dat wijnen uit het zuiden van Italië door de bank genomen zachter zijn dan die uit Noord-Italië. Bovendien komen uit Sicilië heel betaalbare wijnen. Gecombineerd met de toegankelijke smaak, maakt dat Siciliaanse wijn commercieel interessant.

Variaties in wit en rood

Als het gaat om witte wijn zijn Sauvignon Blanc en Chardonnay de aanvoerders van de wijnkaart in het café. Wil je wel eens variëren op dit bekende duo? Proef dan eens een Pinot Grigio, die niet alleen in de Elzas wordt verbouwd als Pinot Gris, maar ook in Italië, in onder meer het noorden en op het eiland Sicilië. Terwijl de wijnen uit de Franse Elzas vaak veel restsuiker bevatten, zijn de Italiaanse Pinot Grigio’s droger en aromatischer, maar toch fris en sappig, met aroma’s van bijvoorbeeld mandarijn, perzik, kruisbes en appel. Of een Grillo van Sicilië, die aroma’s heeft van citrus, meloen, peer en groene peper.   

In rood kun je denken aan Nero d’Avola (spreekt uit "a-VO-la") uit Sicilië, die mooi donkere, zachte en robuuste wijnen produceert. Ook Barbera maakt krachtige wijnen, die veel mensen waarderen. Van de Primitivo-druif uit Puglia (de hak van de laars) worden heerlijk soepele wijnen gemaakt, waar je de zon in proeft.

Oog voor detail

Niet alleen de smaak is goed, ook wat betreft uitmonstering hebben de Italiaanse wijnboeren het goed voor elkaar. Dat merkt wijnimporteur Geert Jan Cazemier van IC-Wines. “De Italianen hebben over het algemeen een voorsprong ten opzicht van de Fransen. De fles en het etiket zien er hipper uit, met meer gevoel voor detail. Ik heb bij Franse wijn wel meegemaakt dat het jaartal met balpen was veranderd. Daar zul je de Italianen niet op betrappen! Die hebben meer oog voor de export en met succes.”    

Einde aan bubbeltax op Prosecco Spumante

Een lekkere bubbel is een ware verwennerij voor borrelende gasten, maar welke kwaliteit kies je: de Frizzante of de Spumante? Frizzante wordt in Nederland het meest gedronken en is ruimschoots verkrijgbaar in supermarkten. Spumante is fruitiger en heeft een sterkere en fijnere bubbel door de andere vergistingsperiode. 

De populariteit van Frizzante komt voor een groot deel door de lagere accijns. Omdat Spumante wordt gezien als luxe product, moet de importeur per fles €1,90 aan accijns afdragen. Bij Frizzante is dat maar €0,50. Met ingang van 2017 komt een eind aan deze ongelijkheid. Vanaf dan wordt de accijns op mousserende en niet-mousserende wijn eindelijk gelijkgetrokken. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Column David Bakker
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat d...

Achtergronden Culinair
Cuisine on tour voor vierde jaar op rij partner Vrienden van Amstel LIVE

De grootste Amstelkroeg van Nederland is weer open. Op donderdag 17 januari is de 21e editie van de Vrienden van Amstel LIVE van start gegaan. Gedurende 11 showavonden bezoeken meer dan 145.000 gasten een volledig uitverkocht Vrienden van Amstel LIVE In Ahoy Rotterdam. Culinaire invulling Trot...

Culinair Michelin
Eerste Nederlandse vrouwelijke sterrenchef, Ida Kleijnen, overleden

Ida Kleijnen is dinsdag op 82-jarige leeftijd overleden in Lanaken. Zij was de eerste Nederlandse vrouw met een Michelinster. In 1983 kookte ze een ster als chef-kok van restaurant De Lindenhorst in Valkenburg, Limburg. Zij toverde het pension om in een toprestaurant en had zelf nooit een koksopleid...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: