Meerderheid horecaondernemers vraagt liever geen aanbetaling bij reservering

Auteur: redactie
Ondernemen 8 juli 2025
Meerderheid horecaondernemers vraagt liever geen aanbetaling bij reservering

Het vragen van een aanbetaling bij horeca-reserveringen wordt steeds populairder, met name in de Randstad. Restaurants hopen daarmee no-shows, en dus omzetderving, terug te dringen. Toch kiest bijna acht op de tien horecaondernemers in Nederland (78 procent) ervoor om geen aanbetaling te vragen bij online reserveringen, mede uit angst dat dit gasten juist afschrikt of naar de concurrent drijft.

Dit blijkt uit een collectief onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed en reserveringssoftware Zenchef onder 250 horecaondernemers in Nederland.

Begrip groeit, maar zorgen blijven

Het onderzoek laat zien dat ondernemers in tweestrijd verkeren. Bijna de helft (49 procent) denkt dat gasten best begrip hebben voor het vragen van een aanbetaling ter bescherming tegen no-shows. Maar tegelijkertijd vindt 39 procent het niet passen bij een gastvrij ontvangst.

Sommigen zien in aanbetalingen een noodzakelijke maatregel. Ruim een derde (35 procent) noemt het de enige manier om gasten hun reservering serieus te laten nemen. Toch denkt de helft van de ondernemers dat zelfs dit geen waterdichte bescherming biedt tegen omzetverlies.

Daarbij leeft er ook angst voor een negatieve impact op het aantal reserveringen. Zo verwacht 44 procent dat een aanbetaling gasten zou kunnen afschrikken. Voor een kleinere groep (17 procent) gaat het zelfs om een principekwestie: zij vinden het niet eerlijk om een betaling te vragen voordat iemand iets geconsumeerd heeft.

"De horeca staat duidelijk voor een uitdaging: balans vinden tussen gastvrijheid en het beperken van financiële risico's," zegt Emine Youssef, Regional Director Benelux bij Lightspeed. "Elke ondernemer moet hierin zijn eigen weg vinden, afgestemd op het karakter van zijn zaak en zijn gasten. Tegelijkertijd zien we dat technologie en transparante communicatie met gasten kunnen helpen om aanbetalingen op een acceptabele en professionele manier te integreren in het reserveringsproces. Zo kunnen ondernemers hun risico's beperken zonder aan vertrouwen of service in te boeten." 

Edgar Rouwenhorst, CMO bij Zenchef, ziet mogelijkheden: "In andere sectoren, zoals bioscopen en evenementen, is vooraf betalen heel normaal. Met slimme reserveringstechnologie kunnen horecaondernemers no-shows verminderen en tegelijk een soepele ervaring voor gasten bieden. Dat is een win-win. Door automatisering van bevestigingen en herinneringen kunnen restaurants bovendien efficiënter werken en kostbare no-shows terugdringen tot een minimum. Zo ontstaat er ruimte voor een stabielere bedrijfsvoering én een betere gastbeleving."

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws