"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

13 februari 2020 | Marijn van Beekhuizen
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"<

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als teammanager werkt is een lunchroom die laat zien hoe belangrijk het is om een goede samenwerking te hebben als team.  

De postkamer houdt met elke wens rekening doormiddel van hun brede en duidelijke menukaart. “Op de kaart hebben wij voor mensen met allergieën of andere voorkeuren qua eten een duidelijk systeem waarin wordt aangegeven wat er allemaal in dat recept voorkomt", zegt Henriette Eleveld. 

Het populairste gerecht: de tomatensoep. Dit authentieke recept dat ooit door de moeder van een medewerker is bedacht is enorm geliefd onder de gasten. De Postkamer beschikt over haar eigen bakkerij waar cliëntmedewerkers allerlei lekkernijen maken. Ook zijn er veel bedrijven en restaurants die veel vraag hebben naar hun appeltaart. Van deze appeltaart verkoopt De Postkamer per jaar maar liefst 1250 stuks. Deze lekkernijen zijn niet alleen in het restaurant verkrijgbaar, maar kunnen ook gekocht worden in de bakkerswinkel. 

De medewerkers 

De medewerkers oftewel cliëntmedewerkers die bij De Postkamer werken maken deze zaak enorm speciaal. Ieder die hier rondloopt draagt een bijzonder karakter met zich mee die de lunchroom steeds een beetje leuker maakt. “Het leuke aan alle cliënten vind ik dat ze allemaal zo puur zijn. Als ze blij zijn ze ook echt blij, maar ook als ze iets niet leuk vinden dan zijn ze daar heel eerlijk in.” 

De Postkamer is onderdeel van een zorgorganisatie genaamd Careander die zorgt voor dagbesteding en coaching voor de cliëntmedewerkers. Een cliënt meldt zich dan aan bij de afdeling Advies & Ondersteuning en samen met een begeleider wordt er dan gekeken naar de talenten van de cliënt. Met ondersteuning van vele vrijwilligers en begeleiders voeren zij hun werk uit in de door hun gekozen werkplek. Ze hebben de keuze uit werken in de bediening, de keuken of in de bakkerij. “Zelf als ik in het grand café ben ga ik altijd vrolijk weer naar huis. Het is een hele prettige plek om te zijn en te werken.” 

De locatie 

Met zo’n 50 tot 70 plekken is De Postkamer een enorm gezellige plek. Hoewel het eerst een oud postkantoor was is het nu omgetoverd in een mooie moderne lunchroom. Ook de menukaart is hierop aangepast. Bijna alle gerechten zijn namelijk vernoemd naar iets uit de oude postkamer zoals bijvoorbeeld: de postzegel, postbode, envelop en de postduif.  

Prijzen lunchkaart variëren tussen de 3 en 10 euro. Drankjes vanaf €1,- tot en met €4,-.  In totaal 70 zitplaatsen waarvan 50 zitplaatsen aan een tafel. Gemiddeld lopen er 12 cliënten en vrijwilligers rond.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Marijn van Beekhuizen, student van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Ondernemen Coronacrisis
Tips voor restaurants: Zo ga je de crisis te lijf [Liveblog]

Alle drink,- en eetgelegenheden in Nederland zijn minstens tot en met 6 april 2020 gesloten. Een zware periode voor de de horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land onstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. 'We are in this together'. ...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: 'Thuiskunstenaars'

Afgelopen zaterdagavond knalden we alle driegangenmenu’s eruit. Het was prachtig! Toen wij om een uur of acht klaar waren met alle pakketten uitgeven en bezorgen, kreeg ik direct de eerste appjes binnen met filmpjes en foto’s van mensen die de gerechten zelf hadden opgemaakt. In de &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: