''Positief vooruit blijven kijken naar de toekomst''

Auteur: Imani Sahuleka
10 mei 2021
''Positief vooruit blijven kijken naar de toekomst''

Pablo van Dick (openingsfoto), Linda Hogerhorst en Hertzog Olivier (foto onderaan artikel) runnen het restaurant Eet-Lokaal aan de Markt-Wittenburgstraat in Zevenaar. De horeca, die voor een lange tijd gesloten was, mag sinds 28 april 2021 weer gedeeltelijk open. Pablo van Dick en Hertzog Olivier vertellen dat ze als ondernemer de crisis positief hebben doorstaan. ‘’Door positief te blijven, is het ons gelukt om ons hoofd boven water te houden’,’ vertelt Van Dick.

Als geen ander, was het voor deze twee horecaondernemers lastig om de crisis door te komen. ‘’Door toch positief te blijven is het ons gelukt om ons hoofd boven water te houden, ook al was dat niet even makkelijk’’, vertelt Van Dick met een glimlach. Door de crisis kregen de eigenaren van Eet-Lokaal financiële steun aangeboden van de overheid. ‘’Maar dat is natuurlijk meer gericht naar het personeel en in het begin hebben wij besloten dat we bij ons personeel geen contracten gingen stoppen, maar dat we iedereen gingen aanhouden’,’ bevestigt Olivier.

De onderneming in de post-corona tijd verliep voor hen redelijk goed. Bij de eerste lockdown hadden zij op de zondagen eten geleverd bij klanten. ‘’Toen er een tweede lockdown was, gingen we iedere vrijdag bij onze terrassen een klein marktje houden en verkochten we diverse producten", vertelt van Dick enthousiast. Al met al, was dat kleine beetje inkomen voor hen niet genoeg. Het Eet-Lokaal had wederom een negatieve omzetontwikkeling. ‘’Je moet je voorstellen dat je meer dan 85 procent in omzet terugloopt.’’ Dit bleek naarmate de tijd vorderde erg zwaar te zijn voor hen. Olivier vervolgt: ‘’Ondanks de lage omzet die we maakten, gingen alle kosten wel door. Dus het pand, het personeel, het gas en het water...’’

Het uitgangspunt van de horecaondernemers in de crisistijd was om meer contact te blijven houden met hun klanten. Het draaide niet om meer winst binnen te halen, maar om meer sociale contact te leggen met de klanten. ‘’Als mensen nu weer willen gaan eten, dan denken ze aan Eet-Lokaal, want daar ben ik toen geweest voor dat ene marktje”, lacht Van Dick. Er wordt positief naar de toekomst gekeken. ‘’We hadden in het begin af aan gezegd dat zodra we weer open mogen de mensen echt wel weer komen. Omdat we zo enthousiast en positief zijn gebleven zitten we beetje top of mind bij de mensen’,’ vertelt van Dick. ‘’Er zit veel potentie in, want iedereen heeft hun geld in hun zak moeten houden en nu de terrassen open zijn wilt iedereen langskomen voor een drankje of een hapje.’’ De ondernemers zijn ervan overtuigd dat zodra ze ook binnen open kunnen dat het harstikke druk wordt en het bedrijf goed gaat lopen.

Wat deze horecaondernemers andere horecaondernemers in deze crisistijd willen meegeven is positief  blijven "Het was hetgeen dat ons on de been hield’’, vertelt Van Dick. ‘’Het is belangrijk dat je laat zien dat je positief ingesteld bent en dat je laat zien dat je met de middelen die je hebt en de mogelijkheden die er zijn toch iets uitvoert.’’

Versoepelingen

Sinds 28 april 2021 mag de horeca gedeeltelijk open. Dit geldt alleen voor de terrassen. Van Dick: ‘’Wij hadden het een beetje kunnen aanzien komen. Op een gegeven moment dachten we ‘we kunnen zo wel open’, maar toen hoorde je dat er een derde golf kwam en kreeg je te horen dat alle ziekenhuizen vol zaten met patiënten. En dan kan je wel zeggen ‘we moeten weer helemaal open’, maar dat kan op dat moment nog even niet. Het is nog niet het juiste moment.’’ Ondanks dat, gaf het de horecaondernemers een stukje hoop dat de horeca toch gedeeltelijk open mocht. ‘’Het is zeker positief, maar je ziet wel wanneer het kouder is - en als je kijkt naar ons pand met drie bovenzalen en twee benedenzalen – de gasten het op het terras koud hebben, we die makkelijk zouden kunnen verplaatsen naar binnen vanwege de ruimte. Maar helaas mag het nog niet."

Het enige dat de horecaondernemers dwarszat was de onduidelijkheid wanneer de horecazaken weer de deuren zouden mogen openene. ‘’Als het duidelijker naar ons werd gecommuniceerd, was het een stuk makkelijker geweest’’, bevestigt Olivier. ‘’Het is soms ook niet uit te leggen, want hoe kun je uitleggen dat je in één keer niet meer met twee mensen om de tafel mag zitten, terwijl je wel met twintig man op vijf vierkante meter in de supermarkt mag lopen.’’ vertelt van Dick. Al met al, blijft dit voor hen als horecaondernemers een groot vraagteken.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Imani Sahuleka, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Overig nieuws