Personeel: let op bij verbetertrajecten en ontslag

26 juni 2018 | Maarten van Opijnen

Een werknemer is sinds 1998 in dienst bij een restaurant in de functie van ‘medewerker bediening’. Tussen januari en december 2015 is het functioneren van werknemer meerdere keren als ‘onvoldoende’ beoordeeld. Op 17 februari 2016 hebben werkgever en werknemer een gesprek gehad, het gespreksverslag heeft als onderwerp: ‘traject naar het vinden van ander werk’, met daarin geschreven: “Het niveau in het team moet omhoog… werknemer past hier niet meer bij.” Daarbij staat er een actiepunt genoemd; “We gaan werken aan een ‘net’ en fatsoenlijk vertrek van werknemer.”

Op 23 en 25 maart 2016 krijgt de werknemer twee officiële waarschuwingen, waarna op 4 april een verbetertraject wordt ingezet. Op 15 juli 2016 heeft de eindevaluatie van het verbetertraject plaatsgevonden. In het verslag staat o.m. dat er in de basis veel dingen fout gaan, er geen verbetering zichtbaar is en het werktempo onvoldoende is. De werknemer krijgt vier weken om de gestelde verbetering te laten zien, bij gebreke waarvan de werkgever een aanvraag gaat overwegen tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

Twee weken later is de werknemer uitgevallen door spanningsklachten. Op 5 december 2016 is werknemer hersteld verklaard en op diezelfde datum wordt een verzoekschrift tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter ingediend op grond van disfunctioneren/een verstoorde arbeidsrelatie.

Kantonrechter

De kantonrechter heeft geoordeeld dat de werknemer onvoldoende functioneert en heeft de arbeidsovereenkomst ontbonden. De werknemer is tegen dat vonnis in hoger beroep gekomen.

Hof

Het hof overweegt dat bij de werkgever een grote verantwoordelijkheid rustte om bij de start van het verbetertraject de verhoudingen zodanig te normaliseren dat werknemer erop kon vertrouwen dat hem een eerlijke kans werd geboden om zijn functioneren als te verbeteren. Bij de beoordeling van het verbetertraject speelt een belangrijke rol dat de werkgever reeds had aangegeven de werknemer uit het team te willen hebben. Pas nadat werknemer te kennen had gegeven dat hij hoe dan ook zijn baan wilde behouden is een verbetertraject opgestart.

Tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid alsook na zijn herstelmelding heeft de werknemer derhalve niet de kans gehad te laten zien dat zijn functioneren daadwerkelijk is verbeterd. Naar het oordeel van het hof had van de werkgever verwacht mogen worden dat zij hem die kans nog wel zou hebben geven. De werkgever heeft met het ingestelde verbetertraject van 3 maanden onvoldoende in het werk gesteld om het functioneren te verbeteren, mede gezien het lange dienstverband van 18 jaar. Het hof zal het hotel veroordelen tot het herstel van het dienstverband.

Maarten van Opijnen
MRM Advocatuur
www.mrmadvocatuur.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Nieuwe vestiging Happy Italy in hoofdkantoor KPN

Happy Italy maakt een tweetal mooie stappen. De snelgroeiende horecaformule heeft afgelopen week een contract gesloten met KPN. Onder het nieuwe KPN hoofdkantoor in Rotterdam komt in het najaar een grote Happy Italy vestiging. Bovendien lanceert Happy Italy een nieuwe take-away formule, ‘Happy...

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Achtergronden Culinair
Ad Janssen viert dertigjarig jubileum als meesterkok

Horecaondernemer Ad Janssen viert dit jaar zijn dertigjarig jubileum als meesterkok. Inmiddels de 60 gepasseerd is hij nog lang niet bezig met rustiger aandoen. Integendeel, onlangs besloot hij zijn prestigieuze restaurant in het Kasteel van Rhoon totaal op de schop te nemen. Klassieke lambriseri...

Lees nu de gratis juni-uitgave van De RestaurantKrant

De juni-editie van De RestaurantKrant staat weer bomvol 'need-to-know' artikelen, diepte-interviews en trends. De mocktail heeft zijn definitieve opmars ingezet binnen de horeca. Minder, of het liefst helemaal geen alcohol meer is voor de Millennial de toekomst. Misja Vostermans, voorzitter ...

Toerisme Culinair
Gastronomie belangrijkste criterium voor vakantiebestemming Europeanen

Veel Nederlanders vertrekken in de zomer naar warme oorden om te genieten van een welverdiende vakantie. Sterker nog, Nederlanders boekten dit jaar een recordaantal vakanties naar het buitenland. De keuze voor de vakantiebestemming baseren zij vaak op de lokale keuken, zo blijkt uit jaarlijks onderz...

Culinair
10 jaar De RestaurantKrant: Paul Bocuse

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een artikel over de grondlegger van de Nouveau Cuisine, Paul Bocuse. In januari di...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: