Personeel: let op bij verbetertrajecten en ontslag

26 juni 2018 | Maarten van Opijnen

Een werknemer is sinds 1998 in dienst bij een restaurant in de functie van ‘medewerker bediening’. Tussen januari en december 2015 is het functioneren van werknemer meerdere keren als ‘onvoldoende’ beoordeeld. Op 17 februari 2016 hebben werkgever en werknemer een gesprek gehad, het gespreksverslag heeft als onderwerp: ‘traject naar het vinden van ander werk’, met daarin geschreven: “Het niveau in het team moet omhoog… werknemer past hier niet meer bij.” Daarbij staat er een actiepunt genoemd; “We gaan werken aan een ‘net’ en fatsoenlijk vertrek van werknemer.”

Op 23 en 25 maart 2016 krijgt de werknemer twee officiële waarschuwingen, waarna op 4 april een verbetertraject wordt ingezet. Op 15 juli 2016 heeft de eindevaluatie van het verbetertraject plaatsgevonden. In het verslag staat o.m. dat er in de basis veel dingen fout gaan, er geen verbetering zichtbaar is en het werktempo onvoldoende is. De werknemer krijgt vier weken om de gestelde verbetering te laten zien, bij gebreke waarvan de werkgever een aanvraag gaat overwegen tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

Twee weken later is de werknemer uitgevallen door spanningsklachten. Op 5 december 2016 is werknemer hersteld verklaard en op diezelfde datum wordt een verzoekschrift tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter ingediend op grond van disfunctioneren/een verstoorde arbeidsrelatie.

Kantonrechter

De kantonrechter heeft geoordeeld dat de werknemer onvoldoende functioneert en heeft de arbeidsovereenkomst ontbonden. De werknemer is tegen dat vonnis in hoger beroep gekomen.

Hof

Het hof overweegt dat bij de werkgever een grote verantwoordelijkheid rustte om bij de start van het verbetertraject de verhoudingen zodanig te normaliseren dat werknemer erop kon vertrouwen dat hem een eerlijke kans werd geboden om zijn functioneren als te verbeteren. Bij de beoordeling van het verbetertraject speelt een belangrijke rol dat de werkgever reeds had aangegeven de werknemer uit het team te willen hebben. Pas nadat werknemer te kennen had gegeven dat hij hoe dan ook zijn baan wilde behouden is een verbetertraject opgestart.

Tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid alsook na zijn herstelmelding heeft de werknemer derhalve niet de kans gehad te laten zien dat zijn functioneren daadwerkelijk is verbeterd. Naar het oordeel van het hof had van de werkgever verwacht mogen worden dat zij hem die kans nog wel zou hebben geven. De werkgever heeft met het ingestelde verbetertraject van 3 maanden onvoldoende in het werk gesteld om het functioneren te verbeteren, mede gezien het lange dienstverband van 18 jaar. Het hof zal het hotel veroordelen tot het herstel van het dienstverband.

Maarten van Opijnen
MRM Advocatuur
www.mrmadvocatuur.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije* (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ne...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Veel overtredingen bij maaltijdbezorgers

De Inspectie SZW constateert veel overtredingen door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven gaat het mis. Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werke...

Awards Culinair
Mart Oude Luttikhuis wint kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs

De kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2020 van Chaîne des Rôtisseurs is gewonnen door Mart Oude Luttikhuis. De pas 20-jarige chef van sterrestaurant De Bloemenbeek in De Lutte plaatst zich hiermee voor de internationale wedstrijd in Parijs later dit jaar. In Leerh...

Events Marketing
Wat doe jij met Nationale Pannenkoekendag?               

Op 20 maart vieren wij met zijn allen de ‘Nationale Pannenkoekendag’. Dit is de dag waarop pannenkoeken maken en het eten ervan centraal staat. Veel basisscholen vieren deze dag doormiddel van het bakken van pannenkoeken voor opa’s, oma’s en ouderinstellingen. Deze basisschol...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: