Personeel: let op bij verbetertrajecten en ontslag

26 juni 2018 | Maarten van Opijnen

Een werknemer is sinds 1998 in dienst bij een restaurant in de functie van ‘medewerker bediening’. Tussen januari en december 2015 is het functioneren van werknemer meerdere keren als ‘onvoldoende’ beoordeeld. Op 17 februari 2016 hebben werkgever en werknemer een gesprek gehad, het gespreksverslag heeft als onderwerp: ‘traject naar het vinden van ander werk’, met daarin geschreven: “Het niveau in het team moet omhoog… werknemer past hier niet meer bij.” Daarbij staat er een actiepunt genoemd; “We gaan werken aan een ‘net’ en fatsoenlijk vertrek van werknemer.”

Op 23 en 25 maart 2016 krijgt de werknemer twee officiële waarschuwingen, waarna op 4 april een verbetertraject wordt ingezet. Op 15 juli 2016 heeft de eindevaluatie van het verbetertraject plaatsgevonden. In het verslag staat o.m. dat er in de basis veel dingen fout gaan, er geen verbetering zichtbaar is en het werktempo onvoldoende is. De werknemer krijgt vier weken om de gestelde verbetering te laten zien, bij gebreke waarvan de werkgever een aanvraag gaat overwegen tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

Twee weken later is de werknemer uitgevallen door spanningsklachten. Op 5 december 2016 is werknemer hersteld verklaard en op diezelfde datum wordt een verzoekschrift tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter ingediend op grond van disfunctioneren/een verstoorde arbeidsrelatie.

Kantonrechter

De kantonrechter heeft geoordeeld dat de werknemer onvoldoende functioneert en heeft de arbeidsovereenkomst ontbonden. De werknemer is tegen dat vonnis in hoger beroep gekomen.

Hof

Het hof overweegt dat bij de werkgever een grote verantwoordelijkheid rustte om bij de start van het verbetertraject de verhoudingen zodanig te normaliseren dat werknemer erop kon vertrouwen dat hem een eerlijke kans werd geboden om zijn functioneren als te verbeteren. Bij de beoordeling van het verbetertraject speelt een belangrijke rol dat de werkgever reeds had aangegeven de werknemer uit het team te willen hebben. Pas nadat werknemer te kennen had gegeven dat hij hoe dan ook zijn baan wilde behouden is een verbetertraject opgestart.

Tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid alsook na zijn herstelmelding heeft de werknemer derhalve niet de kans gehad te laten zien dat zijn functioneren daadwerkelijk is verbeterd. Naar het oordeel van het hof had van de werkgever verwacht mogen worden dat zij hem die kans nog wel zou hebben geven. De werkgever heeft met het ingestelde verbetertraject van 3 maanden onvoldoende in het werk gesteld om het functioneren te verbeteren, mede gezien het lange dienstverband van 18 jaar. Het hof zal het hotel veroordelen tot het herstel van het dienstverband.

Maarten van Opijnen
MRM Advocatuur
www.mrmadvocatuur.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Bezorgen
Welk eten bestellen Amsterdammers online? Check de lijst!

Deze week viert Deliveroo zijn vierde Nederlandse verjaardag. In 2015 werd het maaltijdplatform geïntroduceerd in Nederland en in september van dat jaar startte Deliveroo met het bezorgen van maaltijden in Amsterdam. Het gaf restaurants die geen eigen bezorgservice hadden de mogelijkheid om ...

Hotel Opening
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum heeft een vernieuwd restaurant

Het is de natuur van Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum om verrassend en uniek te zijn voor al haar gasten. Deze keer was het tijd om het ontbijt- & lunchrestaurant van Woudschoten aan te pakken. Het restaurant heeft een eerlijk & puur restaurantconcept gekregen. Er is gebruik gemaak...

Awards Culinair
Joost Deurloo is Nederlands Kampioen Oestersteken

Afgelopen maandag heeft in Brasserie 'De Vluchthaven' te Bruinisse voor de zevende keer het Premier Nederlands Kampioenschap Oestersteken plaatsgevonden. Van de twaalf aangemelde deelnemers, werd uiteindelijk na verschillende rondes wederom Joost Deurloo voor de derde keer op een rij en vier...

''Met het complete Horeko systeem kunnen we sturen op onze twee grootste kostenposten''

Villa Ruimzicht – een elegant en modern hotel met een restaurant en bar waar iedereen zich thuisvoelt, of je nu in driedelig pak of in je korte broek binnen komt lopen. In de tuin van de villa vertelt chef Bjorn Massop over zijn passie voor lokale producten, zijn drang naar een goed georganise...

Columns
Column Sico de Moel: boer zoekt (kaas)vrouw

"En voor de heer met lactose intolerantie: een kaasplankje met bijzondere Hollandse kazen." Gasten met een serieuze lactose-intolerantie hebben altijd een pilletje bij zich, voor als het misgaat. Die kijken dan ook niet vreemd op als ik hun crème brûlée vervang door een...

Awards Culinair
Dit zijn de 10 beste nieuwe restaurants in Nederland

En de winnaar is... Gisteravond was de bekendmaking van de winnaars van TheFork Restaurants Awards 2019. 31 Nederlandse topchefs nomineerden 31 nieuwe restaurants. Vervolgens was het aan de gast om te stemmen. Wie de trotse winnaars zijn, lees je hieronder: De winnaars van TheFork Restaurants Awa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: