Personeel: let op bij verbetertrajecten en ontslag

26 juni 2018 | Maarten van Opijnen

Een werknemer is sinds 1998 in dienst bij een restaurant in de functie van ‘medewerker bediening’. Tussen januari en december 2015 is het functioneren van werknemer meerdere keren als ‘onvoldoende’ beoordeeld. Op 17 februari 2016 hebben werkgever en werknemer een gesprek gehad, het gespreksverslag heeft als onderwerp: ‘traject naar het vinden van ander werk’, met daarin geschreven: “Het niveau in het team moet omhoog… werknemer past hier niet meer bij.” Daarbij staat er een actiepunt genoemd; “We gaan werken aan een ‘net’ en fatsoenlijk vertrek van werknemer.”

Op 23 en 25 maart 2016 krijgt de werknemer twee officiële waarschuwingen, waarna op 4 april een verbetertraject wordt ingezet. Op 15 juli 2016 heeft de eindevaluatie van het verbetertraject plaatsgevonden. In het verslag staat o.m. dat er in de basis veel dingen fout gaan, er geen verbetering zichtbaar is en het werktempo onvoldoende is. De werknemer krijgt vier weken om de gestelde verbetering te laten zien, bij gebreke waarvan de werkgever een aanvraag gaat overwegen tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

Twee weken later is de werknemer uitgevallen door spanningsklachten. Op 5 december 2016 is werknemer hersteld verklaard en op diezelfde datum wordt een verzoekschrift tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter ingediend op grond van disfunctioneren/een verstoorde arbeidsrelatie.

Kantonrechter

De kantonrechter heeft geoordeeld dat de werknemer onvoldoende functioneert en heeft de arbeidsovereenkomst ontbonden. De werknemer is tegen dat vonnis in hoger beroep gekomen.

Hof

Het hof overweegt dat bij de werkgever een grote verantwoordelijkheid rustte om bij de start van het verbetertraject de verhoudingen zodanig te normaliseren dat werknemer erop kon vertrouwen dat hem een eerlijke kans werd geboden om zijn functioneren als te verbeteren. Bij de beoordeling van het verbetertraject speelt een belangrijke rol dat de werkgever reeds had aangegeven de werknemer uit het team te willen hebben. Pas nadat werknemer te kennen had gegeven dat hij hoe dan ook zijn baan wilde behouden is een verbetertraject opgestart.

Tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid alsook na zijn herstelmelding heeft de werknemer derhalve niet de kans gehad te laten zien dat zijn functioneren daadwerkelijk is verbeterd. Naar het oordeel van het hof had van de werkgever verwacht mogen worden dat zij hem die kans nog wel zou hebben geven. De werkgever heeft met het ingestelde verbetertraject van 3 maanden onvoldoende in het werk gesteld om het functioneren te verbeteren, mede gezien het lange dienstverband van 18 jaar. Het hof zal het hotel veroordelen tot het herstel van het dienstverband.

Maarten van Opijnen
MRM Advocatuur
www.mrmadvocatuur.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personalia Michelin
Sommelier Koen van der Plas van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 maakt hoofdsommelier Koen van der Plas de overstap van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede. Hij gaat daar het team van chefkok Ollie Schuiling versterken, die samen met Frans den Boer de nieuwe eigenaar wordt van het bekende sterrenrestaurant in Houten. De 27-jarige V...

Personalia
Joey de Kruijf geslaagd voor Meesterproef SVH Meestergastheer

Op woensdag 17 april jongstleden is Joey de Kruijf, General Manager en Maître bij Central Park in Voorburg, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meestergastheer. Binnenkort wordt Joey als 44ste SVH Meestergastheer geïnaugureerd en treedt hij officieel toe tot de SVH Meesterfamilie. SV...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Awards Chefs
Deze drie chefs dragen titel 'New Chef on the Block'

Vandaag kennen Gault&Millau en Food Reporter de titel New Chef on the Block toe aan drie jonge, getalenteerde chefs. Alice Colombari van Restaurant Alice, Alex Haupt van 101 Gowrie en Marijn van de Worp van Restaurant Fizzy zijn de eerste drie chefs die de titel mogen dragen. De bekendmaking von...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: