Checklist aannemen van personeel

15 december 2015 |
Checklist aannemen van personeel

Wellicht ken je de uitdrukking: 'Ik wens je veel personeel'. Iemand veel personeel toewensen zou zoveel betekenen als dat veel personeel gelijkstaat aan
het hebben van veel zorgen en ellende. Ook hier geldt het credo ‘beter voorkomen dan genezen’.

Hoe voorkom je de ‘zorgen en ellende’ die het hebben van personeel met zich mee kan brengen?
Een zoektocht op het internet levert 1001 lijsten met tips. De volgende checklist komt echter voort uit de dagelijkse praktijk van een arbeidsrechtadvocaat. Uiteraard ben je hiermee niet gevrijwaard van problemen en is de lijst verre van compleet. Je kunt er wel je voordeel mee doen.

Checklist personeel

1. Vraag naar een recente referentie of getuigschrift van een recente werkgever en controleer deze. Een telefoongesprek met een referent kan verhelderd zijn, zo leert de ervaring.

2. Staan er diploma’s in een cv? Vraag om een gewaarmerkt kopie daarvan. Wellicht is het niet direct noodzakelijk voor de functie, maar als de eerste hiaat in de sollicitatie al zwart op wit in een cv staat, dan ben je mijns inziens een gewaarschuwd mens…

3. Ga na of de betreffende persoon last kan hebben van een concurrentie- en/of relatiebeding. Zo ja? Anticipeer hierop, bijvoorbeeld door een regeling te treffen.

4. Vraag of belangrijke onderdelen van de functie niet kunnen worden uitgevoerd vanwege ziekte of beperking.

5. Zorg voor een rechtsgeldig proeftijdbeding. Bij contracten tot 6 maanden is geen proeftijd mogelijk. Bij contracten vanaf 6 maanden is een proeftijd van 1 maand mogelijk.

6. Check de social mediakanalen van de sollicitant…

7. Zorg dat een arbeidsovereenkomst is getekend voordat een werknemer van start gaat met zijn werkzaamheden. Een discussie - of erger nog: een geschil - over arbeidsvoorwaarden na aanvang van de werkzaamheden is een slecht begin.

De laatste tip. Bij twijfel, win tijdig advies en/of informatie in. Beter voorkomen dan genezen…

over de auteur:
Deze bijdrage is geschreven door Maarten van Opijnen, advocaat en oprichter van Zon advocaten. "maarten@zonadvocaten.nl"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start 'restaurant take over'

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: