Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)

2 januari 2012 |
Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van location based marketing. De kunst
van het verleiden van de smartphone-bezitter.

Eenvoudig
Location based marketing is een term die bij niet alle horecaondernemers direct een belletje zal doen rinkelen. Toch houdt het gros zich er al mee bezig: via Foursquare, Google of Facebook. Location based marketing is dan ook niets meer of minder dan via Social Media aangeven waar je je daadwerkelijk bevindt. Dat klinkt eenvoudig en dat is het ook. Desondanks slaagt het gros van de gebruikers van location based marketing – ook wel mobile marketing genoemd – er bij lange na niet in om het maximale uit de mogelijkheden te halen. Tijd om daarin verandering te brengen, vinden Scholte en Beker.

Twee marketingcomponenten
“Zeven van de tien horecaondernemers zeggen Foursquare te kennen”, stelt Scholte. “De meesten van hen geven zelfs aan al een account te hebben. Maar zich actief bezighouden met het werven van nieuwe klanten en het binden van trouwe klanten blijkt voor de meesten nog een stap te ver. En dat zijn toch de twee marketingcomponenten van Foursquare bij uitstek. Kansen te over dus.”

Mond-tot-mondreclame
Scholte betrapt zichzelf er steeds vaker op even te kijken op Foursquare, met als belangrijkste argument dat ze haar telefoon toch bij de hand heeft. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Bijna vijf miljoen gebruikers van smartphones in Nederland hebben altijd toegang tot internet en dus ook tot Foursquare. Zo kunnen ze eenvoudig vinden waar de lekkerste huisgemaakte appeltaart te koop is. “Door tips van medegebruikers van Foursquare”, verduidelijkt Scholte. “Het zijn immers de gebruikers die informatie delen over locaties en die foto’s plaatsen om potentiële bezoekers te tippen. Location based mond-tot-mondreclame.”

Probleem opgelost
“Je kan als horecaondernemer leuk een bordje voor de deur hebben staan waarop je communiceert de lekkerste appeltaart van de stad te hebben – dat leest iemand die drie straten verderop loopt niet”, zegt Beker. “Foursquare installeren, probleem opgelost. Simpeler kan haast niet.”

Slimme acties
Een van de best practices op het gebied van location based marketing is volgens Scholte en Beker het Amerikaanse koffieconcern Starbucks. “Starbucks gebruikt de mogelijkheden van Foursquare maximaal”, vindt Scholte. “Het bedrijf heeft ontzettend veel volgers op Foursquare en dat trekt weer nieuw klanten aan. Daarnaast bindt de koffiewinkel ook trouwe klanten aan zich door slimme acties. Voor de meest trouwe klant – via Foursquare eenvoudig te meten door het aantal ‘check-ins’ per periode – is er zelfs de titel ‘burgemeester’.”

Succesvolle actie…
Overigens zijn er inmiddels veel bedrijven die hun gasten meer willen laten doen dan alleen maar binnenwandelen en inchecken. Zo stelde een landelijk opererende lunchroom ooit een latte macchiato in het vooruitzicht voor iedereen die een foto kon laten zien van een bepaald object op een bepaalde plaats. “De actie was succesvol”, weet Beker. “Maar helaas, en dat is een veelvoorkomende fout in Social Media-land, het te fotograferen object werd op een gegeven moment weggehaald, terwijl de actie op de site bleef staan. Honderden mensen werden vervolgens teleurgesteld. Dat lees je dan ook weer direct terug. Daarmee gooi je in één keer het positieve effect van de actie over boord.”

Tips
• Creëer je plek in foursquare en google
• Creëer unieke momenten waarop je relaties voordeel kunnen krijgen
• Bedank mensen voor inloggen met unieke acties
• Verwijder tijdig de momenten als ze eindig zijn
• Wees creatief

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het derde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 9 januari is het vierde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Overig nieuws

Regelgeving
Restaurants zijn boos op NVWA en eisen genoegdoening

Een groep van vijftien restaurants, waaronder dertien Chinese restaurants is boos op de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). De NVWA wil verouderde en kritische rapporten over de betreffende zaken openbaren. Dinsdag wordt de zaak behandeld voor de bestuursrechter. De NVWA constateerde da...

Economie Horeca Achtergronden
Dagzaken vullen leegtes in winkelstraten op

Dagzaken, zoals koffiecafés, lunchrooms en ijszaken, vullen de leegte in op die in winkelstraten zijn ontstaan door het wegvallen van winkels. NVM Business signaleert deze trend in een rapport over de grootste tien winkelsteden. Panden die eerder een zuivere winkelfu...

Horeca Achtergronden
Wat is de ideale bedrijfsnaam voor een horecazaak?

Op donderdag 1 september 2016 verschijnt Hoe noem ik mijn tent?: gids voor het vinden van een bedrijfsnaam in de horeca, geschreven door copywriter en naamexpert Wouter van der Land. Het boek helpt startende horecaondernemers bij het vinden van een naam met een duidelijke meerwaarde voor hun zaak. ...

Hoe zit dat eigenlijk? Geen aanzegging en toch geen aanzegboete

Sinds 1 januari 2015 moet de werkgever een werknemer die werkzaam is op basis van een arbeidsovereenkomst voor 6 maanden of langer, schriftelijk inlichten over het wel of niet voortzetten daarvan. Deze schriftelijke aanzegging dient de werknemer uiterlijk een maand voordat het dienstverband eindigt,...

Diner Achtergronden
Enschedeërs maken voor 5 euro maand lang kennis met restaurants

Eten-bestelsite Hungry.nl is in Enschede een campagne gestart waarbij restaurants een maand lang speciaal samengestelde menu’s online aanbieden voor 5 euro. Liefst 30 restaurants doen mee met deze zogenoemde ‘Hungry 5 euro Mega Menu’ campagne. Deelnemende restaurants zijn v...

Culinair
Haute cuisine met ingrediënten van McDonald's

Culinaire grootheden worden uitgedaagd om met ingrediënten van McDonald’s iconen een haute cuisine gerecht te bereiden en doen onderzoek naar de herkomst van de ingrediënten. Dit is het recept voor een nieuw online videoconcept dat McDonald’s samen met LifeHunters heeft ontwikk...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2016 - Uitgeverij PS

Uitgave door: