Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)

2 januari 2012 |
Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van location based marketing. De kunst
van het verleiden van de smartphone-bezitter.

Eenvoudig
Location based marketing is een term die bij niet alle horecaondernemers direct een belletje zal doen rinkelen. Toch houdt het gros zich er al mee bezig: via Foursquare, Google of Facebook. Location based marketing is dan ook niets meer of minder dan via Social Media aangeven waar je je daadwerkelijk bevindt. Dat klinkt eenvoudig en dat is het ook. Desondanks slaagt het gros van de gebruikers van location based marketing – ook wel mobile marketing genoemd – er bij lange na niet in om het maximale uit de mogelijkheden te halen. Tijd om daarin verandering te brengen, vinden Scholte en Beker.

Twee marketingcomponenten
“Zeven van de tien horecaondernemers zeggen Foursquare te kennen”, stelt Scholte. “De meesten van hen geven zelfs aan al een account te hebben. Maar zich actief bezighouden met het werven van nieuwe klanten en het binden van trouwe klanten blijkt voor de meesten nog een stap te ver. En dat zijn toch de twee marketingcomponenten van Foursquare bij uitstek. Kansen te over dus.”

Mond-tot-mondreclame
Scholte betrapt zichzelf er steeds vaker op even te kijken op Foursquare, met als belangrijkste argument dat ze haar telefoon toch bij de hand heeft. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Bijna vijf miljoen gebruikers van smartphones in Nederland hebben altijd toegang tot internet en dus ook tot Foursquare. Zo kunnen ze eenvoudig vinden waar de lekkerste huisgemaakte appeltaart te koop is. “Door tips van medegebruikers van Foursquare”, verduidelijkt Scholte. “Het zijn immers de gebruikers die informatie delen over locaties en die foto’s plaatsen om potentiële bezoekers te tippen. Location based mond-tot-mondreclame.”

Probleem opgelost
“Je kan als horecaondernemer leuk een bordje voor de deur hebben staan waarop je communiceert de lekkerste appeltaart van de stad te hebben – dat leest iemand die drie straten verderop loopt niet”, zegt Beker. “Foursquare installeren, probleem opgelost. Simpeler kan haast niet.”

Slimme acties
Een van de best practices op het gebied van location based marketing is volgens Scholte en Beker het Amerikaanse koffieconcern Starbucks. “Starbucks gebruikt de mogelijkheden van Foursquare maximaal”, vindt Scholte. “Het bedrijf heeft ontzettend veel volgers op Foursquare en dat trekt weer nieuw klanten aan. Daarnaast bindt de koffiewinkel ook trouwe klanten aan zich door slimme acties. Voor de meest trouwe klant – via Foursquare eenvoudig te meten door het aantal ‘check-ins’ per periode – is er zelfs de titel ‘burgemeester’.”

Succesvolle actie…
Overigens zijn er inmiddels veel bedrijven die hun gasten meer willen laten doen dan alleen maar binnenwandelen en inchecken. Zo stelde een landelijk opererende lunchroom ooit een latte macchiato in het vooruitzicht voor iedereen die een foto kon laten zien van een bepaald object op een bepaalde plaats. “De actie was succesvol”, weet Beker. “Maar helaas, en dat is een veelvoorkomende fout in Social Media-land, het te fotograferen object werd op een gegeven moment weggehaald, terwijl de actie op de site bleef staan. Honderden mensen werden vervolgens teleurgesteld. Dat lees je dan ook weer direct terug. Daarmee gooi je in één keer het positieve effect van de actie over boord.”

Tips
• Creëer je plek in foursquare en google
• Creëer unieke momenten waarop je relaties voordeel kunnen krijgen
• Bedank mensen voor inloggen met unieke acties
• Verwijder tijdig de momenten als ze eindig zijn
• Wees creatief

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het derde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 9 januari is het vierde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Overig nieuws

Horeca Wijn
Wijntje bij de kapper? Van de VVD mag het

Een wijntje bij de kapper of een biertje bij de boekhandel: het mag allemaal niet. De VVD vindt dat niet meer van deze tijd en wil dit veranderen. Kamerlid Erik Ziengs heeft een intiatiefwet ingediend om winkeliers wat meer ruimte te geven. De Drank- en horecawet verbiedt winkeliers om alcohol te...

Awards Bier
Winnaars lekkerste huisbier van Nederland bekend

Marckensteijn Saison van De Drie Koningen in Groede (categorie licht) en Bitterzoet van Café Broer en Zus in Beverwijk (categorie zwaar) zijn verkozen tot Lekkerste Huisbier van Nederland 2016. De 6-koppige jury proefde maandag 5 december alle ingezonden brouwsels in de Jopenkerk in Haarlem. ...

Events Advertorial
Online faillissementsveiling van horeca-apparatuur

Troostwijk Veilingen organiseert een online veiling van (industriële) horeca-apparatuur, bakkerij- en slagerijmachines te Almelo. Klik hier voor meer informatie en om mee te bieden op de veiling. In de veiling wordt een scala van grootkeukenmaterialen aangeboden zoals onder andere een vario ...

Restaurant
SOTTO Pizza mag Verace Pizza Napoletana keurmerk dragen

Als eerste pizzarestaurant van Nederland mag SOTTO Pizza vanaf nu officieel het exclusieve Verace Pizza Napoletana keurmerk dragen. Een keurmerk dat aangeeft dat de houtgestookte steenovenpizza’s op originele en traditionele manier worden bereid, zoals vastgelegd en beschermd door de Europe...

Rondreizend pop-up restaurant BAUT keert terug naar Amsterdam-Oost

Michiel van der Eerde, eigenaar en chef-kok van restaurant BAUT en tevens bekend van het programma Masterchef, brengt na vier succesvolle locaties zijn onderneming terug naar waar het allemaal begon. BAUT nummer vijf gaat back to the roots: terug naar Oost. Eerder vestigde BAUT zich op de Wibautstra...

Opening Restaurant
Groen Restaurant MOER opent in Amsterdam West

Restaurant MOER opent mid februari haar deuren en de chefs die deze innovatieve, biologische keuken gaan leiden, zijn aan boord. Dirk Mooren (links op de foto) was eerder onder andere werkzaam in Restaurant De Kas, het Conservatorium Hotel en de afgelopen twee jaar was hij de spin in het web van res...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2016 - Uitgeverij PS

Uitgave door: