Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)

2 januari 2012 |
Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van location based marketing. De kunst
van het verleiden van de smartphone-bezitter.

Eenvoudig
Location based marketing is een term die bij niet alle horecaondernemers direct een belletje zal doen rinkelen. Toch houdt het gros zich er al mee bezig: via Foursquare, Google of Facebook. Location based marketing is dan ook niets meer of minder dan via Social Media aangeven waar je je daadwerkelijk bevindt. Dat klinkt eenvoudig en dat is het ook. Desondanks slaagt het gros van de gebruikers van location based marketing – ook wel mobile marketing genoemd – er bij lange na niet in om het maximale uit de mogelijkheden te halen. Tijd om daarin verandering te brengen, vinden Scholte en Beker.

Twee marketingcomponenten
“Zeven van de tien horecaondernemers zeggen Foursquare te kennen”, stelt Scholte. “De meesten van hen geven zelfs aan al een account te hebben. Maar zich actief bezighouden met het werven van nieuwe klanten en het binden van trouwe klanten blijkt voor de meesten nog een stap te ver. En dat zijn toch de twee marketingcomponenten van Foursquare bij uitstek. Kansen te over dus.”

Mond-tot-mondreclame
Scholte betrapt zichzelf er steeds vaker op even te kijken op Foursquare, met als belangrijkste argument dat ze haar telefoon toch bij de hand heeft. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Bijna vijf miljoen gebruikers van smartphones in Nederland hebben altijd toegang tot internet en dus ook tot Foursquare. Zo kunnen ze eenvoudig vinden waar de lekkerste huisgemaakte appeltaart te koop is. “Door tips van medegebruikers van Foursquare”, verduidelijkt Scholte. “Het zijn immers de gebruikers die informatie delen over locaties en die foto’s plaatsen om potentiële bezoekers te tippen. Location based mond-tot-mondreclame.”

Probleem opgelost
“Je kan als horecaondernemer leuk een bordje voor de deur hebben staan waarop je communiceert de lekkerste appeltaart van de stad te hebben – dat leest iemand die drie straten verderop loopt niet”, zegt Beker. “Foursquare installeren, probleem opgelost. Simpeler kan haast niet.”

Slimme acties
Een van de best practices op het gebied van location based marketing is volgens Scholte en Beker het Amerikaanse koffieconcern Starbucks. “Starbucks gebruikt de mogelijkheden van Foursquare maximaal”, vindt Scholte. “Het bedrijf heeft ontzettend veel volgers op Foursquare en dat trekt weer nieuw klanten aan. Daarnaast bindt de koffiewinkel ook trouwe klanten aan zich door slimme acties. Voor de meest trouwe klant – via Foursquare eenvoudig te meten door het aantal ‘check-ins’ per periode – is er zelfs de titel ‘burgemeester’.”

Succesvolle actie…
Overigens zijn er inmiddels veel bedrijven die hun gasten meer willen laten doen dan alleen maar binnenwandelen en inchecken. Zo stelde een landelijk opererende lunchroom ooit een latte macchiato in het vooruitzicht voor iedereen die een foto kon laten zien van een bepaald object op een bepaalde plaats. “De actie was succesvol”, weet Beker. “Maar helaas, en dat is een veelvoorkomende fout in Social Media-land, het te fotograferen object werd op een gegeven moment weggehaald, terwijl de actie op de site bleef staan. Honderden mensen werden vervolgens teleurgesteld. Dat lees je dan ook weer direct terug. Daarmee gooi je in één keer het positieve effect van de actie over boord.”

Tips
• Creëer je plek in foursquare en google
• Creëer unieke momenten waarop je relaties voordeel kunnen krijgen
• Bedank mensen voor inloggen met unieke acties
• Verwijder tijdig de momenten als ze eindig zijn
• Wees creatief

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het derde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 9 januari is het vierde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Overig nieuws

Hotel Culinair
Italiaanse chef Edi D’Astolto kookt de sterren van de hemel

In een monumentaal pand in hartje Middelburg bevindt zich Boutique Hotel The Roosevelt. Dit bijzondere hotel is ontwikkeld door het ondernemersechtpaar Martin en Raymonde van der Louw. Zij realiseerden vol passie en enthousiasme een luxueus hotel met 28 unieke kamers die allemaal verschillend zijn i...

Economie Bezorgen Achtergronden
UberEats gaat de strijd aan met andere bezorgdiensten in Amsterdam

Moeten Deliveroo en Foodora zich zorgen gaan maken? De bezorgdiensten maken een stormachtige groei door, maar nu UberEats zich ook op het Amsterdamse strijdtoneel mengt, gaat de bezorgoorlog pas echt van start. „We leveren al jaren mensen af. Dat kunnen we ook met eten.” Europees directe...

Awards
Bennie den Haan van horecabedrijf Leuk Meest Markante Horecaondernemer van Midden Nederland

Het regiobestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Midden-Nederland heeft Bennie den Haan van Restaurant LEUK in Bussum uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer in de regio Midden-Nederland 2016/2017. Hij dingt in januari 2017 mee naar de landelijke titel Meest Markante Horecaondernemer ...

Achtergronden
Officiële opening Nederlands Oesterseizoen 2016-2017

Samen met tientallen Belgische- en Nederlandse journalisten werd vandaag het oesterseizoen voor Nederland en België officieel geopend. Vanaf heden worden creuses of Zeeuwse oesters (Crassostrea gigas) en platte oesters (Ostrea edulis) weer gevist. De officiële opening gebeurde door het ove...

Lunch Restaurant
McDonald’s bereikt mijlpaal van 50ste restaurant met Table Service

Sinds vorige week biedt McDonald’s in 50 van haar restaurants in Nederland Table Service aan: de mogelijkheid voor gasten om na het plaatsen van een bestelling deze aan tafel te laten serveren door een servicemedewerker. Door het succes van het concept rolt McDonald’s de innovatie nu ver...

Diner Opening Restaurant
Ciel Bleu heropent na metamorfose

Ciel Bleu Restaurant van het hoofdstedelijke Hotel Okura Amsterdam heeft een totale metamorfose ondergaan. Het met twee Michelinsterren bekroonde restaurant is volledig verbouwd. Architect Bert Verwey, wederom verantwoordelijk voor het krachtige, uitgebalanceerde en mondiale ontwerp, heeft zichzelf ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2016 - Uitgeverij PS

Uitgave door: