Unilever kookt met sterren

7 september 2010 |
Unilever kookt met sterren<

Unilever Foodsolutions heeft flink uitgepakt voor de introductie van haar samenwerking met topchefs Onno Kokmeijer (Executive Chef bij restaurant Ciel Bleu en goed voor twee sterren) en Peter Goossens (van driesterren-restaurant Hof van Cleve in het Belgische Kruishoutem). Op maandag 6 september verzamelden 500 chefkoks, leveranciers en andere culinair betrokkenen in het Okura Hotel in Amsterdam. Na een kopje koffie of thee zwaaien de deuren van de Grand Ballroom open.


500 Chefs, leveranciers en andere culinair betrokken hebben zich verzameld in het Okura Hotel

Belang voor Unilever
Op een podium met kookeiland verwelkomt Hans Steenbergen het publiek. Managing Director Gerard van der Krogt vertelt zijn gasten waarom het een goed idee is om met de nieuwe convenience producten van Unilever in zee te gaan. Het levert de chefs meer tijd voor de gast en vernieuwing in de keuken op. Vervolgens stipt hij het belang van de samenwerking met sterrenkoks voor Unilever aan, de topchefs hebben veel expertise waardoor Unilevers basissausen nog beter ontwikkelt kunnen worden.


Gerard van der Krogt en Hans Steenbergen

Juiste definitie duurde een jaar
Na een vermakelijk optreden van stand-up comedian Tom Sligting schuift Edwin van Gent, van het Chef Team van Unilever Foodsolutions, aan. Hij is samen met sterrenchefs Goossens en Kokmeijer op zoek gegaan naar een uitgebalanceerde jus. Van Gent: "Het duurde een jaar om de juiste definitie van jus te vinden. Je moet de beste ingrediënten en de juiste technologie bij elkaar vinden voor je tot een goede jus komt. Daarnaast is het van belang dat je je creativiteit nooit in de weg laat staan door het argument 'dat kan niet'. Als ik dat had gedaan was ik nooit geweest waar ik nu ben", aldus Van Gent.

Goede samenwerking
Goossens die drie Michelin sterren aan de gevel van Hof van Cleve laat schitteren "staat 100% achter het product, dat tot stand gekomen is door een goede samenwerking en ontwikkeling". Hij geeft aan dat jus vooral een natuurlijk product op hoog niveau voor de consument moet zijn. Hij vindt het belangrijk dat "de maaltijd juist in verzorgings- en ziekenhuizen lekker is. Die mensen liggen de hele dag te wachten op een maaltijd, dan moeten ze er echt van kunnen genieten." Van Gent is erg content met de expertise van Goossens: "Er was een incidentje met de kreeftenjus, volgens de Spanjaarden moest daar een scheutje ammoniak bij in. Goossens stelde dat we die er toch echt uit moesten krijgen. Door de goede samenwerking is het Unilever gelukt om drie uitgebalanceerde basissausen (naast de kreeften- zijn er de kalfs- en kippenjus) te creëren."


Van der Krogt met op de achtergrond de drie nieuwe jus

Twee gerechten in 1000 seconden
Vervolgens haast Van Gent zich met Kokmeijer, die ook op het podium is verschenen, naar het kookeiland. Daar ligt voor hen de pittige taak om in 1000 seconden twee gerechten te bereiden die door Goossens, Steenbergen, culinair saisonnier Norbert Koreman en Patrick van Zuiden van Restaurant Hotel & Spa Savarin worden beoordeeld.


Kokmeijer, Van Zuiden, Koreman, Goossens en Steenbergen genieten van de heerlijke gerechten

Wel of geen convenience?
Terwijl overheerlijke geuren van het kookeiland de zaal in stromen bespreken de heren het gebruik van convenience producten in de restaurantkeuken. Oud-journalist Koreman geeft aan voorheen nooit adverteerders 'waar hij niet achter stond' in zijn blad op te nemen. Unilever was daar tien jaar geleden een van, dat is nu wel anders. Koreman: "Nu sta ik er helemaal achter, anders had ik niet op dit podium gezeten." Van Zuiden vraagt zich af wat tegenwoordig verstaan wordt onder convenience: "Bij elke chef worden geschilde aardappelen binnen gebracht, is dat convenience?" De heren zijn het erover eens dat je inspiratie moet hebben voor nieuwe dingen en hoewel veel chefkoks daar vroeger geen convenience producten bij wilden gebruiken is dat nu, met de komst van kwalitatief sterk verbeterde producten, helemaal veranderd. Goossens: "We moeten erin mee, het gaat erom dat wat op het bord ligt uiteindelijk lekker is." En dat wat op het bord ligt kan dus ook erg goed met convenience producten bereid zijn.

Saus moet geil zijn
Over de jus stelt Goossens dat hij is gemaakt als in topkeukens. Koreman vindt het jammer dat er tegenwoordig een druppeltjescultuur heerst in topkeukens. Koreman: "Je mag blij zijn als de kok uitschiet, zodat er een vierde druppeltje jus op je bord ligt. Ik houd van lekkere geile sausen." Volgens Goossens is de saus 'de ziel van een gerecht'. Kokmeijer en Van Gent slaken een zucht van verlichting. Na iets meer dan duizend seconden kokkerellen op het kookeiland staan twee heerlijke gerechten op tafel. Helemaal volgens de laatste 'shared dining' trend nuttigen de heren de maaltijd.


Kokmeijer, Van Zuiden, Koreman en Goossens luisteren met ieder een fles bijzondere champagne voor zich naar de afsluiting van Steenbergen.

Nieuwe trends
Daarbij blikken ze nog even vooruit, zullen de Japanse stokjes volgend jaar verstoten worden door de nieuwe 'fingerfood-trend'? De meningen zijn verdeeld wat dit onderwerp betreft. Waar ze het wel over eens zijn is dat de gerechten van Van Gent en Kokmeijer voortreffelijk smaken. De beurt is vervolgens aan de 500 genodigden. In de hal van het Okura staat hen een buffet van heerlijke hapjes met kalfswang, sashimi, een bouillabaisse, crème brûlée en veel meer lekkers te wachten. Alle aanwezigen zullen het erover eens zijn: We waren getuige van een zeer geslaagd sterren-event.


Eline Dragt

Overig nieuws

Internationaal Michelin
Marktkraampjes ontvangen Michelinster

Een sterrenmaal eten voor minder dan 5 euro? In Singapore kan het. De Hong Kong Soya Sauce Chicken and Noodle en de Hill Street Tai Hwa Pork Noodle zijn de eerste marktkraampjes ooit die een Michelin-ster ontvingen. Afgelopen week werd de eerste Michelingids voor Singapore gepresenteerd. In totaa...

Sluiting
Nederlands bekendste snackbar staat te koop

De bekendste snackbar van Nederland staat te koop. Uitbaters Eric en Carlien van Zandbeek (50) hebben Cafetaria 't Pleintje in Den Dungen te koop gezet via Facebook. Het echtpaar zegt toe te zijn aan een nieuwe uitdaging. Snackbar 't Pleintje speelde een hoofdrol in de tv-serie New Kids e...

Ondernemer en horeca-exploitant Jan van der Pligt overleden

De markante ondernemer Jan van der Pligt is afgelopen weekend na een ziekbed van enkele maanden op 72-jarige leeftijd overleden. Van der Pligt is 45 jaar actief geweest in de horeca en was jarenlang bestuurslid van KNH. In 2005 won hij de Horeca Nederland Achievement Award voor zijn inzet in de Hore...

Ed Hoogendijk meest Markante Horecaondernemer regio Zuid-Holland-Noord

Het regiobestuur van KHN regio Zuid-Holland-Noord heeft Ed Hoogendijk uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemer 2016/2017 van de regio. Hij dingt in januari 2017 mee naar de landelijke titel Meest Markante Horecaondernemer van Nederland 2016/2017, die tijdens Horecava bekend wordt gemaakt. Met...

Boomsma Distilleerderij neemt Weduwe Joustra over

Het heeft de drankenwereld en menig Beerenburg liefhebber flink beziggehouden de afgelopen tijd: wat gaat er gebeuren met Weduwe Joustra nu het moederbedrijf van Joustra - de Dirkzwager Groep - in surseance van betaling verkeert? Het antwoord is gekomen van een oer-Fries familiebedrijf: Boomsma Dist...

Weetje
Twents horecaduo wint Grillmasters 2016

Frank Hendriks, eigenaar van de Twentse Bierbrouwerij uit Hengelo en zijn kok Erik Petersen mogen zich een jaar lang de beste barbecueërs van Nederland noemen. De Hengeloërs zijn de winnaars van het programma Grillmasters 2016 op RTL 4. Ze namen de gouden vleestang mee naar huis. Tijden...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Account
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2016 - Uitgeverij PS

Uitgave door: